Loading...

Van individueel naar inclusief onderwijs

Bert Wienen

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • ISBN: 9789463173667
Pleidooi voor minder labelen en meer aandacht voor de kracht van onderwijs
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:04 september 2023
Aantal pagina's:192
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Bert Wienen
Hoofdauteur:Bert Wienen
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:146 mm
Product hoogte:15 mm
Product lengte:211 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:146 mm
Verpakking hoogte:15 mm
Verpakking lengte:211 mm
Verpakkingsgewicht:310 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:146 mm
Product hoogte:15 mm
Product lengte:211 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:146 mm
Verpakking hoogte:15 mm
Verpakking lengte:211 mm
Verpakkingsgewicht:310 g

Samenvatting

Steeds meer kinderen krijgen vormen van jeugdhulp en steeds meer kinderen worden verwezen naar verschillende vormen van speciaal onderwijs. Bovendien blijkt uit allerlei studies dat kinderen de afgelopen jaren angstiger en depressiever zijn geworden. En dat terwijl de aandacht voor welbevinden, veerkracht, de nadruk op samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp flink is toegenomen. Net als het aantal zelfhulpboeken voor kinderen. Wat betekent dit als we toe willen naar meer inclusief onderwijs? In dit boek houdt Bert Wienen een kritisch pleidooi tegen het benadrukken van de mentale kwetsbaarheid en het bevorderen van meer veerkracht als politieke oplossing daarvoor. Alle nadruk ligt momenteel op ‘dat wat het kind (nodig) heeft’. Waardoor de belangrijke vraag: ‘Wat kunnen wij als context doen?’ te weinig wordt gesteld. De slinger lijkt te zijn doorgeslagen naar de focus op het individuele kind. Wat moeten we doen om de focus weer te leggen op de kracht van gewoon heel goed onderwijs en dus het belang van de leraar? Want daar ligt de sleutel voor beter en meer inclusief onderwijs. Dit boek is geschikt voor professionals die met en voor kinderen en jongeren werken, zoals leraren, intern begeleiders, schoolleiders, bestuurders en zorgcoördinatoren. Maar ook beleidsmedewerkers van gemeenten en jeugdhulpinstanties. Eigenlijk iedereen die verantwoordelijkheid heeft in het opvoeden en begeleiden in de groei van kinderen en jongeren. Veelal mensen die dagelijks ervaren dat het eigenlijk anders moet. Bert Wienen heeft een brede opleidingsachtergrond als psycholoog, onderwijswetenschapper en bedrijfskundige, is gepromoveerd in de ontwikkelingspsychologie en heeft ervaring in de jeugdhulp en het onderwijs. Hij is wetenschapper, adviseur voor scholen, gemeenten en jeugdhulp, en oprichter van het Instituut voor Inclusief Onderwijs.