Je zult geen betere beschrijving en duiding krijgen over hard discount levensmiddelen retail dan in het recent verschenen boek van Steenkamp en Sloot. Het boek is opgebouwd in drie delen. In het eerste deel wordt uitvoerig stil gestaan bij de historie en verschillen tussen diverse discount retailers. Het zal te maken hebben met het feit dat het boek ook bedoeld is om de Amerikanen uit te leggen wat ze te wachten staat; In 2017 opende een grote, Duitse discounter daar haar deuren in de VS hetgeen tot een versnelde opening van nog meer andere discount winkels leidde. Er staan leuke weetjes in, zoals de vestiging van discounters die de huizenprijzen in je buurt laat stijgen. De auteurs maken helder duidelijk wat de motor achter het succes is: Als discounters de winkels klein houden, kunnen ze gas geven op een beperkt aantal producten, hetgeen leidt grote volumes van laaggeprijsde producten. Daarnaast staat dit model toe dat de inkopers veel product expertise opbouwen hetgeen te merken is aan de product kwaliteit. Het tweede deel van het boek behandelt voorbeelden van service supermarkten die het meestal aflegden tegen hard discounters. Zelfs de befaamde eigen merk strategie met meerdere lagen bij Engelse retailers leggen het loodje. Stevige kostenbesparingen en waarde creatie met additionele services bieden een uitkomst. In het derde deel komt het perspectief van leveranciers aan bod. Dit leest als een lesje ouderwetse marketing. Om hard discounters te weerstaan moet je je werk als A-merk leverancier doen: reclame om je marktaandeel op peil te houden, krachtige innovatie en de product kwaliteit niet verwaarlozen zoals gebeurde in een aantal voorbeelden in het boek. Om te blijven kunnen groeien hebben hard discounters A-merken nodig, dus als A-merk leveranciers zien dat het marktaandeel van service supermarkten slinkt ten gunste van prijs supermarkten, is een mogelijke strategie om aan hard discount te leveren, ofwel in de vorm van eigen merk of als A-merk. Voor beide geven de auteurs handige checklists.
Het zou fijn geweest als ook andere retail discount sectoren waren geanalyseerd zoals mode en DIY, maar voor iedereen in food is Retail Disruptors een must read.