Ik heb een flink aantal onderwijsboeken gelezen maar dit is toch wel de slechtste tot nu toe! Erg onoverzichtelijk, fragmentarisch geschreven (vooral hoofdstuk 15 tm 19 zijn alleen maar opsommingen), maar dat is niet het ergste: Teitler is vooral pendantisch: dit MOET en dat MOET en er is geen keuze als je orde wilt houden. In alle andere boeken die ik lees, lees ik dat dat anders is en belangrijker: ik heb de afgelopen maanden veel docenten gesproken en ontdekt dat hun aanpak verschilt en dat verschillende aanpakken kunnen werken. Geen docent is hetzelfde, geen klas is hetzelfde en er is niet een weg die naar Rome leidt...
De voorbeelden zijn soms heel goed, maar wat stoort is dat het soms voorbeelden zijn van hoe het niet moet en soms hoe het wel moet (zonder deze als zodanig aan te geven). Soms zijn het alleen maar grapjes.
Dan de toevoegingen van de online-materialen: deze lijken alleen maar te zijn toegevoegd zodat het boek niet makkelijk tweedehands te gebruiken is. Vaak stelt het niet veel voor, maar het telkens moeten opzoeken stoort bij de flow van het lezen van het boeken.
De onderdelen over didactiek kan je maar beter helemaal overslaan: die zijn erg snel en niet erg compleet beschreven.Daar zijn andere boeken veel grondiger en meer inspirerend in.
Ik kwam er maar moeilijk doorheen (ik moest wel omdat het verplicht is voor mijn opleiding), heb er wel wat aan gehad, maar verlangde terug naar Ebbens & Ettekoven. Mijn tip: laat dit liggen en lees 'Wijze lessen', ook verkrijgbaar op bol.com (en gratis digitaal). Dat leest wel makkelijk, is consequent en heeft hele goede voorbeelden.