Loading...

De bromfiets 1948-2015

Jacob van den Berg

  • Bindwijze: Hardcover
  • Taal: nl
  • ISBN: 9789080747371
een geschiedenis van de verschoppeling van de weg
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Hardcover
Oorspronkelijke releasedatum:25 september 2015
Aantal pagina's:130
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Jacob van den Berg
Hoofdredacteur:Redactie Bromfiets
Tweede Redacteur:Redactie Bromfiets
Tweede Redacteur:Redactie Bromfiets
Vertaling
Originele titel:De Bromfiets 1948-2015
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:217 mm
Product hoogte:14 mm
Product lengte:305 mm
Studieboek:Nee
Verpakking breedte:217 mm
Verpakking hoogte:14 mm
Verpakking lengte:305 mm
Verpakkingsgewicht:863 g
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:217 mm
Product hoogte:14 mm
Product lengte:305 mm
Studieboek:Nee
Verpakking breedte:217 mm
Verpakking hoogte:14 mm
Verpakking lengte:305 mm
Verpakkingsgewicht:863 g

Samenvatting

Drs. Jacob van den Berg (72) was zijn leven lang chemicus. In 1998 behaalde hij cum laude zijn doctoraal geschiedenis. Als historisch geweten en schrijver is hij al ruim acht jaar verbonden aan Bromfiets, het oudste bromfietsblad ter wereld. Nooit eerder werd de invloed van de verbrandingsmotor op de samenleving, en dan met name die van de bromfiets, op een wetenschappelijk verantwoorde manier te boek gesteld. Niet zoals vaak gedacht wordt de auto, maar de bromfiets maakte het naoorlogse Nederland mobiel, zorgde voor het ultieme gevoel van vrijheid, verlegde de horizon en zou de jeugd de identiteit verschaffen waar ze zo naarstig naar op zoek was. Maar er was ook een keerzijde. Rivaliserende brommerclubs gingen elkaar regelmatig te lijf. De Pleiners tegen de Dijkers, De Kikkers tegen de Plu. Zelfs de teloorgang van de kleine middenstand in de dorpen vindt haar oorsprong in de populariteit van de bromfiets, nu de 'grote stad' ineens veel dichterbij komt. De populariteit van de bromfiets is vanaf de eerste Solex in 1948 ongekend, alleen al in het topjaar 1965 worden er ruim 285.000 verkocht. Bij één op de vier gezinnen staat een bromfiets in de schuur. De opmars is niet te stuiten. Overheidscommissies, overijverige regenten, wetenschappers, professoren, bekakte automobilisten, zieners en beleidsmakers rollen over elkaar heen met maatregelen om die hinderlijke wegvlooien het leven zuur te maken. Over de strijd die nu al bijna 70 jaar gaande is en over de enorme invloed van dat kleine verbrandingsmotortje op onze samenleving heeft historicus Drs. Jacob van den Berg dit boek geschreven. 'De Bromfiets 1948-2015', een geschiedenis van de verschoppeling van de weg'. Totaal stonden er op 1 januari 2015 1.258.385 bromfietsen op kenteken, waarvan naar schatting 200.000 klassiekers. Logisch als je bedenkt dat de bromfiets met zijn lage brandstofverbruik en dus lage CO2 uitstoot, zijn geringe beslag op de schaarse ruimte, zowel voor rijden als parkeren, zijn matige verbruik aan grondstoffen en energie tijdens de productie, bij uitstek ook hét vervoermiddel van deze moderne tijd is voor gewone mensen die nuchter nadenken.