Dit boek is abstract tot het punt van waanzin. Het brein leert het beste doormiddel van voorbeelden en heldere uitleg. Wanneer je dit leest zal je daarom ook merken dat de informatie niet goed binnenkomt. Tenzij je eerder ITIL bent tegengekomen in een daadwerkelijke bedrijfsomgeving is dit boek zo goed als nutteloos.
Daarbij is het volledige boek een abstracte opsomming van bullet points. Het is onmogelijk om elke use case van elk bedrijf over te gaan, dus er is sprake van tegenstrijdige en overlappende informatie. Dit zorgt voor extra onduidelijkheid.
Dit boek heeft niks anders gedaan dan mij de waarde van ITIL in vraagstelling laten brengen. Als jouw bedrijf ieder proces binnen dit boek uitvoert zul je nooit een werkende service opleveren. Er is management voor de management voor de management, met wat overhead er tussen in. Zelfs Fortune 500 bedrijven zullen zich hier niet volledig aan houden. Ik snap dat dit een framework is, waar je zelf mee moet leren omgaan, maar er wordt niet verteld hoe je er mee omgaat. Er worden alleen namen en generieke termen genoemd, vaak in de vorm van afkortingen die pas meerdere pagina's na dat je ze hebt gelezen verklaard worden. Als ik nog een keer lees dat dit dat de CMDB & SKMS deel zijn van de CMG waar in alle CI's zitten, dan stop ik dit KB in mijn DVR.
We zijn trouwens inmiddels 11 jaar verder van de uitgeving van dit boek. In een wereld die sneller veranderd dan wij kunnen meten lijkt het me overbodig om te zeggen dat dit misschien niet meer als "Best Practice" gezien moet worden.