Loading...

Groepsplan gedrag in het voortgezet onderwijs

Kees van Overveld

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • ISBN: 9789491806186
planmatig werken aan passend onderwijs
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:15 april 2014
Aantal pagina's:300
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Kees van Overveld
Hoofdauteur:Kees van Overveld
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:213 mm
Product hoogte:19 mm
Product lengte:299 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:213 mm
Verpakking hoogte:19 mm
Verpakking lengte:299 mm
Verpakkingsgewicht:1213 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:213 mm
Product hoogte:19 mm
Product lengte:299 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:213 mm
Verpakking hoogte:19 mm
Verpakking lengte:299 mm
Verpakkingsgewicht:1213 g

Samenvatting

Hoe zorg je ervoor dat je ieder lesuur opnieuw een sfeer creëert waarin het plezierig is om te leren? Vaak verloopt de les zonder problemen, maar wat doe je in die situaties waarin leerlingen geen zin hebben om zich in te zetten, zich afzetten tegen het gezag of elkaar zelfs te lijf gaan? Groepsplan Gedrag in het voortgezet onderwijs richt zich op het realiseren van een veilig pedagogisch klimaat. Het is een actueel naslagwerk over gedrag én het geeft richtlijnen over hoe gedragsproblemen binnen de school op planmatige wijze kunnen worden voorkomen en aangepakt. Een preventiemodel met drie niveaus is de ruggengraat van zowel de theorie als het planningsinstrument. Preventieniveau 1 biedt een overzicht van maatregelen die kunnen bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat. Preventieniveau 2 gaat over leerlingen met kwetsbaar of moeilijk gedrag. Preventieniveau 3 bespreekt zware en ernstige gedragsproblematiek. Deze drie preventieniveaus corresponderen met de indeling van het zogenaamde Groepsplan Gedrag. Dit planningsformulier helpt scholen voor voortgezet onderwijs planmatiger te werken aan gedrag en sociaal-emotioneel leren. Groepsplan Gedrag in het voortgezet onderwijs is een praktisch boek voor leraren, mentoren, leerlingbegeleiders en zorgcoördinatoren in het voortgezet onderwijs (speciaal voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo). Ook voor het werk van orthopedagogen en schoolpsychologen is het boek uitermate geschikt.