Loading...

ICT-dienstverlening

Leo Ruijs

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • ISBN: 9789039526675
van ICT-beheer naar ICT-servicemanagement
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:19 maart 2013
Aantal pagina's:452
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Leo Ruijs
Tweede Auteur:Wouter de Jong
Co Auteur:W. de Jong
Co Auteur:W. de Jong
Overige kenmerken
Editie:3
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:170 mm
Product hoogte:18 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:545 g
Overige kenmerken
Editie:3
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:170 mm
Product hoogte:18 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:545 g

Samenvatting

Binnen de ict gaat veel aandacht uit naar het ontwerpen en ontwikkelen van informatiesystemen en infrastructuren. Na ingebruikname van deze systemen breekt een fase aan waarin beheer en exploitatie centraal staan. Dit beheer was lange tijd vooral op de techniek gericht. Met de introductie van Service Management staat niet langer de techniek, maar de behoefte vanuit bedrijfsprocessen centraal. Dit studieboek voor het hoger onderwijs beschrijft een groot aantal aspecten binnen het werkveld van ICT Service Management en geeft de onderlinge relaties aan. Inmiddels zijn een groot aantal best-practices, modellen en methoden voor IT-dienstverlening beschikbaar en een aantal hiervan worden in dit boek toegelicht, zoals Looijen, ITIL, ASL, BISL, MOF, IT Governance, COBIT en ISO20000. De kern van het boek beschrijft een generieke benadering voor IT-dienstverlening: er zijn geen kant-enklare oplossingen, maar dienstverlening begint bij het maken van afspraken. Met behulp van het Service Management Lemniscaat - afgeleid van het Gapmodel uit de servicemarketing - wordt beschreven hoe klanteisen de basis vormen voor afspraken. Vervolgens moeten activiteiten geselecteerd worden die de borging vormen voor het nakomen van deze afspraken. Continu meten en regelmatig evalueren maken de plando-check-act cyclus van het Service Management Lemniscaat compleet. Uiteraard bieden best-practices, modellen etc. hierbij ondersteuning. Online support Via de pagina bij dit boek op www.academicservice.nl is aanvullend materiaal beschikbaar, waaronder meer informatie over de behandelde onderwerpen, een toelichting op de casus, een werkboek, diverse bijlagen en aantal extra vragen bij de stof.