Loading...

Retorische kritiek

A. Braet

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • ISBN: 9789012583091
hoe beoordeel je overtuigingskracht?
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:18 mei 2011
Aantal pagina's:204
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:A. Braet
Tweede Auteur:A. Braet
Tweede Auteur:A. Braet
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:170 mm
Product hoogte:12 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:12 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:355 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:170 mm
Product hoogte:12 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:12 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:355 g

Samenvatting

Waaraan was de overtuigingskracht van Cicero te danken? En hoe probeert Balkenende te overtuigen? Daarover, maar ook over andere moderne overtuigende teksten gaat Retorische kritiek. Dit boek biedt een overzicht van alle klassieke overtuigingsmiddelen. Daarbij wordt teruggegrepen op de klassieke retorica, maar bij de behandeling wordt zo weinig mogelijk gebruikgemaakt van Grieks en Latijn en de gebruikte voorbeelden zijn overwegend hedendaags. Het overzicht legt een basis voor een analyse van alle retorische aspecten van mondelinge en schriftelijke betogen. Van zowel de inhoud, de opbouw, de stijl als de presentatie. Maar belangrijker is dat met de gemaakte onderscheidingen ook een weloverwogen oordeel gevormd kan worden over de overtuigingskracht of effectiviteit van een bepaald betoog. Voor dit doel bevat het slothoofdstuk een handleiding voor het opstellen van een retorische kritiek van een betoog, met een voorbeeldkritiek van een toespraak van Bill Clinton. Retorische kritiek is geschikt voor alle communicatie-opleidingen in het hoger onderwijs. Voor alle beoefenaren van communicatieberoepen bevat het een even grondig als toegankelijk overzicht van de klassieke principes van hun vak. Het is ook interessant voor de algemene lezer, die immers bijna doorlopend bloot wordt gesteld aan persuasieve boodschappen, of die nu komen van politici of adverteerders. Prof. dr. Antoine Braet (1942) was tot 2007 universitair hoofddocent Taal - beheersing bij de Opleiding Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden en van 2000-2005 bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van de retorica aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is (inter)nationaal erkend specialist in klassieke retorica en moderne argumentatietheorie.