Loading...

Wise en smart

G.M. van der Aalsvoort

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • ISBN: 9789044126655
  • Adviesprijs: €20.5
interventies bij problemen met lezen en rekenen
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:01 april 2011
Aantal pagina's:142
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:G.M. van der Aalsvoort
Hoofdauteur:G.M. van der Aalsvoort
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:170 mm
Product hoogte:8 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:8 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:284 g
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:170 mm
Product hoogte:8 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:8 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:284 g

Samenvatting

Wise en Smart Voor het behandelen van kinderen met leerproblemen zijn specifieke vaar- digheden nodig. Deze vaardigheden vragen niet alleen veel kennis en inzet, maar veronderstellen ook een concrete inbedding in de opleidingen, die niet altijd beschikbaar is. Daarnaast is er ook veel ervaringskennis die nergens beschreven staat. Zo krijgt de relatie tussen de behandelinhoud en het kind dat in behandeling is nauwelijks aandacht in de literatuur. Voor een goede, succesvolle behandeling is het echter noodzakelijk om een goede relatie met het kind op te bouwen. Ook moet de behandelaar het verband zien tussen zijn kennis van de behande- lingsmethodiek en de wetenschappelijke kennis die deze methodiek zou moeten leiden. Vanuit deze aandachtspunten toont dit boek aan hoe een gemeen- schappelijk kader toch telkens tot een individueel aangepaste in- terventie kan leiden. In eerste instantie wordt een theoretische basis gelegd waarna enkele zeer recente meta-analyses van studies over effecten van didactische en pedagogische interventies wor- den besproken. Dan presenteert de auteur een behandelingsmo- del dat als stramien voor het behandelen van problemen met le- ren kan worden gebruikt. Om de aard en werkwijze van dit model toe te lichten biedt het boek ten slotte drie casusbeschrijvingen van interventies bij kinderen. Deze casuistiek is illustratief voor een behandeling: problemen met leren kunnen zich op verschil- lende manieren manifesteren terwijl de kern van de behandeling toch gelijk blijft. Dr. DINY VAN DER AALSVOORT is orthopedagoog, GZ-psycholoog en supervisor NVO-generalist. Ze heeft een jarenlange ervaring in de opleiding Orthopedagogiek (aan de universiteiten van Nijmegen, Leiden en Utrecht) en superviseert post-masterstudenten in het ka- der van hun opleiding GZ-psycholoog en NVO-generalist. Ze werkt nu als lector aan de Hogeschool Utrecht.