De strekking van het boek is dat leesproblemen zoals dyslexie vaak te linken zijn aan het onvoldoende samenwerken van de beide hersenhelften. Door bepaalde motorische oefeningen en spelletjes te doen, kan je verbindingen aanleggen tussen de beide hersenhelften, wat dan weer bruikbaar is voor het lezen. In dit boek staan heel veel van die praktische oefeningen die je met je kind kan doen, het is echt geschreven naar ouders toe, om hun kind te helpen, heel duidelijk en eenvoudig geschreven.
Mijn zoon zit in het derde leerjaar en heeft sinds kort officieel de diagnose dyslexie gekregen. We doen nu samen het stappenplan, we zitten aan week 4 van de 14. Het is veel leuker om op deze manier te oefenen dan steeds maar weer lezen. Het is wel intensief: per week 4 dagen oefenen, 1 keer 45 minuten en 3 keer 20 minuten. Op de andere dagen lezen we een paar bladzijden in een boekje, maar dit wordt niet "gevraagd" in het boek. Enkel het stappenplan zou voldoende moeten zijn. Terwijl de zoon eind augustus nog niet eens avi 3 haalde (oude normering), heeft hij nu (begin december) reeds avi 4 (instructieniveau).
We hebben dit boek geadviseerd gekregen door de zorgcoördinator op school en zijn er heel enthousiast over! Onze logopedist heeft het boek ondertussen ook aangeschaft. Als ik eraan denk, stuur ik een update wanneer we het hele stappenplan doorlopen hebben en hij opnieuw getest is voor lezen.