Nietzsche geeft zijn idee van een ontstaansgeschiedenis van de moraal en verklaart hoe die zich uiteindelijk in modern Europa ontwikkeld heeft tot een moraal die de mens tam, klein en onvrij maakt. De moraal werd uit wrok geconcipieerd en bezorgde mensen een slecht geweten en schuldgevoelens. Onderdrukte instincten keerden zich naar binnen; mensen verinnerlijkten en verzwakten. Uiteindelijk lijdt de mens aan zichzelf in plaats van vrij te handelen. Het is mooi en helder geschreven, in zekere zin, nog steeds actueel en echt een aanrader!
Ik adviseer iedereen het nawoord van Hans Driessen ongelezen uit het boek te scheuren en grondig te versnipperen of, beter nog, zorgvuldig te verbranden. Driessen heeft dit boek klaarblijkelijk verkeerd begrepen. Het kan niet ontkent worden dat nazi-ideologen zich hebben laten inspireren door dit werk maar die hadden dit boek ook verkeerd begrepen. De uit zijn verband geplaatste uitlating van Driessen over `die blonde Bestie' is gevaarlijker dan ongenuanceerd want hij doet lijken alsof Nietzsche hiermee Duitsers bedoelt in plaats van Germanen tussen wie, volgens Nietzsche, `vrijwel geen begrips-, laat staan een bloedverwantschap bestaat' (p.34 van dit boek) en zodoende creëert hij de illusie dat het Nietzsche redelijkerwijs verwijtbaar is dat vijftig jaar later nazi's zich op zijn boek geïnspireerd hebben. Bovendien is de uitlating van Driessen misplaatst omdat dat beest (door Nietzsche genoemd samen met Romeinse, Arabische, Japanse adel, homerische helden en Scandinavische Vikingen -van wie de Romeinen een veel grotere rol spelen in het werk dan de Germanen) slechts een detail zonder veel retorisch gewicht is in een veel meer omvattend dialectisch betoog. Ik zal niet verder uitweiden over de andere misvattingen van Driessen in het nawoord van het boek want dan zou tien maal meer tekst aan hem gewijd zijn dan aan Nietzsche en die eer is Driessen niet gegund.
Geniet van het boek zelf en trekt uw eigen conclusies!