Ik kende de schrijfster niet, maar kwam op het boek omdat Bol het mij aanraadde op basis van mijn interesses. De titel sprak me aan en zodoende kocht ik het.
Het boek begon sterk. Ik werd nieuwsgierig en kon niet wachten om verder te lezen. Maar naar mate het boek vorderde verloor het aan tempo. En logische opbouw. Het was leuk geschreven maar toch merkte je dat het geen professionele schrijfster is. Soms had ik het idee dat sommige passages geschreven waren puur om pagina's te vullen.
De interviews voor het boek waren heel beknopt. Dat viel me enorm tegen. Vaak maar een alinea of twee over de geïnterviewde en dat was het. Weinig concrete tips. Af en toe ging ze na introductie van een geïnterviewde gelijk over op haar eigen gedachten, die niets met het interview te maken hadden. Ik moest dan een paar keer opnieuw lezen van wie die woorden waren. De overgang was niet goed geschreven in dat geval. Ook had je niets aan de betreffende geïnterviewde. Het leek er meer op dat zij zelf wat aan de interviews had, en het voor de lezer een raadsel moest blijven.
Verder draaide het vooral om cursussen: cursussen geven, cursussen nemen, geld verdienen aan cursussen. Ik geloof best dat je er soms wat aan kan hebben, of dat je er goed mee kunt verdienen maar eerlijk gezegd ben ik cursusmoe geworden. Ik vind het dan ook jammer dat de meeste ondernemers die geïnterviewd waren, vooral coaches waren of mensen die cursussen aanboden. Ik miste wat balans wat dat betreft. Ook veel van zen-ondernemers (zie het artikel van Quote daarover).
De schrijfster had zelf ook een cursus en was coach. Maar ook daarover mis ik details. Hoe heeft ze haar cursus opgebouwd? Welke software? Wat zijn tips als je zelf een cursus wilt maken? Welke concrete stappen ondernemen je om cursisten te vinden? Heel concreet wordt de gegeven informatie niet.
Het gaat verder veel over mindset, visualisatie en zulke hypetermen. Ik geloof dat het belangrijk is als ondernemer op een bepaalde manier te denken maar zulke ideeën hebben zich tot markt op zichzelf ontwikkelt terwijl succesvol ondernemerschap afhangt van meerdere factoren dan alleen je manier van denken.
Al met al kan ik, nu ik het net uit heb, niet zeggen dat ik als ondernemer nu veel concrete tips overgehouden heb die ik kan toepassen op mijn eigen bedrijf. Ik vind de prijs voor dit boek te duur gezien de inhoud ervan en ben intussen wel afgeknapt op al die hypeideeën die ook in andere boeken te vinden zijn.