Geschreven bij De Side Hustle
De Side Hustle is opgezet als een 27-dagenplan. Dit plan is opgedeeld in 4 weken waarin Guillebeau van dag tot dag behandelt wat je moet doen om aan het einde van de rit een bloeiende side hustle te hebben. Zoals Guillebeau zelf schrijft: het begint allemaal met het juiste idee. In de eerste week draait het dan ook om het genereren van ideeën.
De tweede week draait om het selecteren van het juiste idee. Hierbij speelt winstgevendheid uiteraard een rol. Daarnaast zijn ook de uitvoerbaarheid en de mate waarin je gemotiveerd bent om er een succes van te maken van belang bij het maken van een goede keuze.
In week 3 bereid je je vervolgens voor op de lancering: maak alles klaar om je aanbod naar buiten te brengen, bepaal je prijs, wat je gaat doen om je product of dienst aan te bieden en concentreer je daarbij op de belangrijkste zaken.
In de vierde week breng je jouw side hustle naar buiten. Hierbij draait het vooral om marketing en sales: breng de voordelen van jouw product of dienst naar voren, zet je netwerk in, test wat werkt en wat niet.
Zoals uit bovenstaand stappenplan blijkt komt er best wel wat kijken bij het starten van je side hustle. Guillebeau geeft zelf aan dat het niet noodzakelijk is om bedrijfskunde te studeren om van je side hustle een succes te maken. De grap is dat het boek af en toe juist wél leest als een stoomcursus bedrijfskunde.
Er zijn een aantal dingen die blijven hangen na het lezen van het boek. De belangrijkste is: twijfel niet maar start vandaag nog met je side hustle! Het boek bevat veel inspirerende voorbeelden van mensen die succesvol een hustle naast hun baan gestart zijn.
Daarnaast benadrukt de schrijver dat iedereen een side hustle kan starten. Door de actieve aanpak van Guillebeau krijg je inderdaad het idee dat dit mogelijk is. Toch zul je wel bepaalde vaardigheden én een gezonde dosis motivatie nodig hebben om van idee tot uitvoering te komen. Of je voor elke stap voldoende hebt aan slechts 1 dag is natuurlijk maar de vraag...