Het verhaal begint op maandag 15 april 1991, de dag dat Jacques Verburg
is begraven. Anton Hiemstra, vriend en mede-speurder, is perplex als hij hoort dat Jacques door
zelfdoding om het leven is gekomen. Jacques, een heer in de zeventig, was ernstig getroebleerd na
de oorlog en was van tijd tot tijd depressief. Een groot contrast met de normaal opgewekte en
energieke houding die hij had, maar toch was hij niet suïcidaal overgekomen op Anton.
De laatste tijd begon Jacques zich wel erg paranoia te gedragen. Anton denkt terug aan hun
speurtocht naar de herkomst van het werk van de in begin achttiende eeuw actieve schilder Isaac
Pietersz. Na zijn pensionering geniet Anton van het achterhalen van de herkomst en verhalen van
schilderijen. Zo is hij ook in contact gekomen met Jacques.
Anton gedraag zich vanaf dat moment anders en is teruggetrokken en somber, volgens zijn vrouw.
Drie maanden later sterft hij. Vermoedelijk hartklachten denkt zijn huisarts. Het verhaal gaat dertig
jaar later verder. De jongste kleindochter van Anton heeft zijn passie voor kunst geërfd en studeert
Kunstgeschiedenis. Voor haar onderzoeksproject besluit Katja het werk van Isaac Pietersz te
analyseren. Het is een lelijk schilderij, maar omdat het van haar opa was, heeft dit werk emotionele
waarde voor haar.
Römer beschrijft het proces van het dateren van verflagen en pigment, maar wel op een begrijpelijke
manier. Katja’s professor, Arjen Hageveld, besluit met de resultaten naar de bekende kunsthandelaar
Louis Post te gaan. Post is gespecialiseerd in de zeventiende eeuw en kan hem vooruit helpen.
Echter, Post denkt aan zijn eigen geldelijk gewin en neemt contact op met de verkeerde personen.
Dit resulteert in zijn dood, waarna een zoektocht van de moordenaar begint naar het schilderij van
Pietersz, Arjen en Katja.
Terwijl Arjen en Katja hun best doen om uit de kluwen van de moordenaar te blijven, komen ze meer
te weten over wat het geheim is van het schilderij. Echter, hierbij verliest Römer een deel van mijn
aandacht. Het geheim is zo bizar, en hoewel het zou kunnen voorkomen, is het voor mij niet
geloofwaardig genoeg meer. Is het omdat zo’n groot ingewikkelde en internationale complot niet
Nederlands aanvoelt? Of omdat dat ik noch met Arjen, noch met Katja een connectie had? Ik hoopte
wel op een goed einde voor ze, vooral omdat het hun niet om geld ging, maar het delen van kunst
met de wereld. Maar ik vond ze niet erg sympathiek en kon slecht met ze meeleven.
Römer heeft een aantrekkelijk verhaal geschreven. Het plot is duidelijk en leest vlot weg. Wat prettig
is, is dat Römer ieder karakter in een apart hoofdstuk introduceert en je verdieping krijgt in het
verhaal en de persoon. Het verhaal speelt zich o.a. in Amsterdam en Den Haag af, waardoor ik veel
plekken herkende en de beelden beter kon voorstellen in mijn hoofd. Ik had het leuk gevonden als
Römer à la Dan Brown tekeningen of foto’s in het verhaal had geïntegreerd. Ik weet inmiddels dat
Isaac Pietersz echt heeft bestaan, maar ik weet niet of het genoemde schilderij ook echt bestaat.
Het is moeilijk om Een meesterstuk te beoordelen. Na het dichtslaan van het boek, maalde het
gelezen nog lang na in mijn hoofd. Het is een goed verhaal met interessante plotwendingen, maar
het kon mijn aandacht niet lang behouden, doordat ik toch moeite had met de schaal van het
geheim. Het leek daardoor erg ongeloofwaardig, en zat ik niet op het puntje van mijn stoel. Daarom
geef ik het verhaal 3½ sterren. Wat Römer heel handig heeft gedaan, is door het verloop van het
einde, ruimte te houden voor een vervolg.