Bij het zien van de schitterende cover van It could only be Heineken weet je meteen waar het boek over zal gaan. De titel spreekt voor zichzelf. Iedereen kent dit merk, al is het alleen maar van de reclame in de media of als je langs een horecagelegenheid hebt gelopen waar het merk op een of andere manier aan de buitenkant zichtbaar is. Het mooie van dit boek is dat de cover op de zijkant en achterkant helemaal doorloopt. Het boek is niet alleen aan de buitenkant mooi vormgegeven, maar ook aan de binnenkant is het heel erg mooi vormgegeven met schitterende foto's. Er is duidelijk heel veel zorg aan besteed. Voor diegenen die bang zijn dat het een Engelstalig boek is, vrees niet, het boek is in het Nederlands. Alleen de titel is in het Engels. Het is boek is overigens ook in de Engelse taal verschenen.
In It could only be Heineken zijn foto's met 100 voorwerpen geplaatst. Elke foto vertelt zijn eigen verhaal over wat het voorwerp van doen heeft met Heineken. Sommige voorwerpen, zoals bijvoorbeeld een brandspuit, lijken op het eerste gezicht niets met Heineken te maken te hebben, tot je het verhaal erachter leest, dan begrijp je waarom Heineken de brandspuit heeft bewaard. Andere voorwerpen kunnen bij sommige mensen, vooral (oud)werknemers van Heineken, herinneringen oproepen. De verhalen zijn op zich los te lezen, maar het is beter om bij het begin te beginnen en zo naar het einde van het boek te gaan. De voorwerpen met bijbehorende verhalen zijn namelijk op chronologische manier geplaatst.
It could only be Heineken geeft een mooie geschiedenis van het merk weer vanaf het moment dat Gerard Heineken een brouwerij in Amsterdam heeft gekocht tot en met 2017. Het is een indrukwekkende geschiedenis waarin je ziet hoe het bedrijf groeit tot wat het vandaag de dag is, hoe vooruitstrevend ze bij Heineken zijn zoals dat zij indertijd als eerste een trommelmouterij hadden, hoe ze de wereld over zijn gegaan, dat ze humor hebben zoals ze laten blijken met een advertentie die ze plaatsten nadat ze een koper voor hun bedrijf hadden, dat ze niet te beroerd zijn om samen te werken als het moet zoals indertijd in Singapore bij een brouwerij en dat ze met de tijd mee gaan zoals bijvoorbeeld dat ze steeds de reclames aanpassen aan de tijd. Het is zeker een boek dat je geregeld in het tijdsbeeld moet plaatsen zoals bijvoorbeeld dat het in het verleden heel normaal was dat men een biertje dronk bij de lunch en op het werk. Ze geven ook duidelijkheid waarom ze doorgingen in de oorlog en dat het anders zit dan bij veel mensen bekend is of dat men dacht te zien. Het is niet alleen de geschiedenis van Heineken, maar je komt ook meer te weten over een ander beroemd biermerk waar men niet aan voorbij kon. Daarnaast kan je van sommige foto's ook nog wat leren zoals bijvoorbeeld over het voorwerp refractometer. Aan het eind is een pagina gewijd aan terminologie waar diverse termen zoals bijvoorbeeld 'eesten' in het kort duidelijk wordt uitgelegd.
Kortom; het is goed dat men It could only be Heineken heeft uitgegeven. Je krijgt een mooie kijk op de rijke en boeiende geschiedenis van Heineken. Voor de Heineken liefhebbers is dit boek een mooie aanvulling op de verzameling die ze al hebben en op de boeken die al zijn geschreven over Heineken. Na het bekijken van de foto's en het lezen van de bijbehorende verhalen ben je nieuwsgierig naar die vele andere tastbare herinneringen aan de geschiedenis van Heineken.