Loading...

Programmatisch toetsen

Liesbeth Baartman

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789024434091
voorbeelden en ervaringen uit de praktijk
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:02 oktober 2020
Aantal pagina's:184
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Liesbeth Baartman
Tweede Auteur:Cees van der Vleuten
Co Auteur:Tamara van Schilt-Mol
Co Auteur:Tamara van Schilt-Mol
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:168 mm
Product hoogte:12 mm
Product lengte:238 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:168 mm
Verpakking hoogte:12 mm
Verpakking lengte:238 mm
Verpakkingsgewicht:350 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:168 mm
Product hoogte:12 mm
Product lengte:238 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:168 mm
Verpakking hoogte:12 mm
Verpakking lengte:238 mm
Verpakkingsgewicht:350 g

Samenvatting

Binnen het beroepsonderwijs is steeds meer belangstelling voor programmatisch toetsen. Dat is een toetsconcept waarin toetsen en leren geïntegreerd zijn en de competentieontwikkeling van de student centraal staat. Gedurende de opleiding wordt continu informatie over het leerproces van de student verzameld, de zogeheten datapunten. Hiermee kunnen opleiders het leerproces monitoren en bijsturen. Feedback en de ontwikkeling van zelfregulatie staan centraal. Zo krijgen studenten de benodigde tijd en ruimte om zich te ontwikkelen en écht te leren van toetsen. In dit boek komen opleiders aan het woord, die hun onderwijs- en toetsprogramma hebben ingericht volgens de uitgangspunten van programmatisch toetsen. Zij vertellen hun eigen verhaal: Waarom hebben zij gekozen voor programmatisch toetsen? Hoe is het toetsprogramma ingericht? Wat zijn ervaringen van studenten en docenten? En hoe is het implementatieproces verlopen? De voorbeelden laten zien dat programmatisch toetsen geen recept is. Het moet aansluiten bij de onderwijsvisie van een opleiding, bij het beroep waartoe je opleidt en bij het type studenten. Elke opleiding maakt daarom eigen keuzes bij de uitwerking van programmatisch toetsen. Dit boek is bedoeld voor onderwijsprofessionals in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs die overwegen om de uitgangspunten van programmatisch toetsen toe te passen binnen het onderwijs en op zoek zijn naar theorie, voorbeelden en inspiratie.