Geschreven bij Seks, humor en het Beloofde Land
Na het lezen van het boek “Seks, humor en het beloofde land” ben ik me er nog meer van bewust hoe we dagelijks van alle kanten worden beïnvloed. Overal worden technieken gebruikt om ons aan te zetten tot bepaald gedrag. Zo ben ik me er ook van bewust dat ik me onbewust verplicht voel om een positieve recensie te schrijven, omdat ik het boek van de uitgever heb ontvangen, in ruil voor een recensie. Iets krijgen wekt namelijk de verplichting om iets terug te geven, het principe “Reciprociteit” oftewel wederkerigheid. Daarnaast is één van de auteurs van het boek docent aan de opleiding waar ik net ben afgestudeerd, een overeenkomstigheid (De Klik). Ik las de oproep waarin stond dat de eerste twaalf mensen die een mail zouden sturen het boek zouden ontvangen, in ruil voor een recensie. Ik stuurde direct een mail. Ik wilde het boek al graag hebben, maar nu was dat gevoel nog eens extra sterk. De kans dat ik bij de eerste twaalf zou zitten, was immers klein (Schaarste). Dit zijn drie technieken die in het boek worden besproken.
Naast de meest bekende en veelvuldig toegepaste beïnvloedingstechnieken worden er ook wat minder bekende technieken besproken. Het boek leest makkelijk weg, je hebt het zo uit. Als je wilt kennismaken met de bekendste beïnvloedingstechnieken uit de reclame is dit boek een mooie introductie. Het bevat naast de welbekende voorbeelden ook heel recente voorbeelden van de toepassing van de verschillende technieken. Als je meer verdieping zoekt, is het boek misschien wat minder geschikt. Wel is het erg handig dat er zoekwoorden staan aangegeven, zodat je toch meer verdieping kan zoeken. De tekstpagina’s worden regelmatig onderbroken door voorbeelden, waardoor de flow van het lezen soms wordt onderbroken. Het is leuk dat de uitleg wordt afgewisseld met voorbeelden, maar ik zou het prettiger vinden als je eerst de alinea volledig kan lezen, zonder dat je daarvoor een paar pagina’s door hoeft te bladeren.
Ik ben benieuwd of er in de toekomst een vervolg komt. Wellicht kan daarin dieper worden ingegaan op de beïnvloedingstechnieken of kan er ook worden ingegaan op de digitale toepassing van de beste beïnvloedingstechnieken.