Loading...

Coöperatieve werkvormen

Spencer Kagan

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789461182821
voor elke groep en ieder vak
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:13 januari 2020
Aantal pagina's:252
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Spencer Kagan
Hoofdillustrator:Kagan Publishing
Hoofdredacteur:Carola Riemens
Hoofdredacteur:Carola Riemens
Vertaling
Eerste Vertaler:Benescript
Co Vertaler(s):Benescript
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:212 mm
Product hoogte:20 mm
Product lengte:298 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:212 mm
Verpakking hoogte:20 mm
Verpakking lengte:298 mm
Verpakkingsgewicht:969 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:212 mm
Product hoogte:20 mm
Product lengte:298 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:212 mm
Verpakking hoogte:20 mm
Verpakking lengte:298 mm
Verpakkingsgewicht:969 g

Samenvatting

Hoe krijg je iedere leerling alert? Hoe zorg je dat iedereen actief meedoet? Ontdek de kracht van coöperatieve werkvormen. 59 werkvormen die je kunt inzetten in iedere groep en voor elke les.

Als je coöperatieve werkvormen gebruikt, zijn alle deelnemers in je groep betrokken bezig. Er is niet slechts één leerling die antwoord geeft, maar iedereen denkt na over een antwoord en bespreekt dat met zijn teamgenoten (vaak in twee- of viertallen). De teamgenoten geven feedback. Door leerlingen op deze manier te laten samenwerken, verbeteren hun leerresultaten aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoek.

Coöperatief Leren is iets anders dan samenwerken of groepswerk. Bij ‘normaal’ groepswerk zie je vaak dat enkele teamleden de kar trekken en de rest achterover leunt. Dit bevordert de leerprestaties juist niet. Daarom bedacht dr. Spencer Kagan een aantal coöperatieve werkvormen, waarin de basisprincipes van goed coöperatief leren ingebouwd zijn: elke leerling doet mee en ieder groepslid is aan te spreken op het eindresultaat.

In dit boek vind je 59 van deze coöperatieve werkvormen. Het zijn didactische structuren: de werkwijze/structuur staat vast, maar de inhoud niet. Die voeg je zelf toe. Dit betekent dat je deze structuren kunt inzetten in iedere groep en voor elke les. Zowel in primair en voortgezet onderwijs als beroepsonderwijs.
Bij elke Kagan-structuur staan concrete tips voor toepassingen.