Loading...

Technisch lezen in een doorlopende lijn

Marita Eskes

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789492525918
Een praktisch handboek voor de basisschool
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:20 mei 2020
Aantal pagina's:300
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Marita Eskes
Hoofdillustrator:Ruud Bijman
Tweede Illustrator:Ruud Bijman
Tweede Illustrator:Ruud Bijman
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:185 mm
Product hoogte:21 mm
Product lengte:260 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:185 mm
Verpakking hoogte:21 mm
Verpakking lengte:260 mm
Verpakkingsgewicht:961 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:185 mm
Product hoogte:21 mm
Product lengte:260 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:185 mm
Verpakking hoogte:21 mm
Verpakking lengte:260 mm
Verpakkingsgewicht:961 g

Samenvatting

Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen. TECHNISCH KUNNEN LEZEN IS DE SLEUTEL TOT LEESBEGRIP Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan wordt gegeven in de klas. In de groepen 1/2 is aandacht nodig voor mondelinge taalvaardigheid, fonemisch bewustzijn en letterkennis. In groep 3 leren leerlingen ‘de code kraken’: ze leren om de tekens op papier te vertalen naar woorden en zinnen. Dat proces gaat door in de groepen 4, 5 en 6: het voortgezet technisch lezen. In de groepen 7 en 8 ten slotte is onderhoud en herhaling nodig om te voorkomen dat het leesniveau terugzakt. Cruciaal zijn een doorlopende lijn en professionele samenwerking binnen de school. In dit handboek lees je hoe het technisch-leesonderwijs er in de dagelijkse lessen uit kan zien, uitgaande van bewezen effectieve methoden en interventies. Het is bedoeld voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders, taal-/leescoördinatoren en schoolleiders.