Muziek van Stravinsky en het ballet van Fokine, een Russisch sprookje, de tekst van Westera én een vlammende omslagillustratie die je niet meer vergeet van Fila. Ieder ingrediënt voor een interessante mix cultuur, laat de interesse aanwakkeren tot het openslaan van: De vuurvogel.
Stop! Even wachten. Dit zou prins Ivan ook moeten doen als hij voor het hek van de tovertuin staat.
Zoek voor een complete beleving eerst de muziek van De vuurvogel op. Misschien is er nog een cd in huis waarop het verhaal met muziek wordt verteld met een eerder bewerkte tekst van Bette Westera, of zoek op internet een fragment.
Op een dag laat Prins Ivan zich niet weerhouden door een hek om een sappige appel te gaan plukken. Dan is het opeens zo donker als de nacht. Wie goed op details let, ziet een aankondiging in het fantastische knipwerk van Djenné Fila. Ivan loopt binnen in een benauwende sprookjesachtige omgeving langs oplichtende paddenstoelen, strakke bomen en ziet de contouren van een bouwwerk. Het is het kasteel van Kashei de Onsterfelijke. Deze reus houdt 12 prinsessen gevangen en heeft de 11 prinsen die een vergeefse poging ondernamen tot het bevrijden van hen, in stenen beelden doen veranderen.
Een plots verschijnende magische vuurrode vogel, badend in licht, vertelt Ivan over dit rijk en de gevangen prinsessen. Als hij de vogel vastgrijpt om hem mee te nemen naar zijn paleis, smeekt de vogel haar vrijheid terug te geven, in ruil voor een magische rode veer. Vol moed gaat Ivan op pad in het donker. Elf prinsessen verschijnen in de tuin met daarin de elf eerder versteende prinsen. Ivan voelt de magische veer gloeien en gaat tegen de waarschuwingen in, nadat de twaalfde prinses ook de tuin heeft betreden, op zoek naar het ei waarin de ziel van de reus wordt bewaard. De hulp van die rode veer lijkt onmisbaar in de strijd met de reus. Hoe loopt dit af?
In een beperkt aantal kleuren met veel nuances, waardoor de fabuleuze illustraties een rust uitstralen, wordt een Russische legende in verschillende technieken verteld. De illustraties ademen een wonderlijke sfeer uit door de schaduwen en lichtschakeringen in de aquarellen, de elfachtige silhouetten van de figuren, maar ook de magische paddenstoelen. Het uitbeelden van enkele ledematen of alleen een hoofd van de reus maakt dat het beeld ook voor jongere kinderen niet eng wordt. Er is door kleur een duidelijk onderscheid wie goed wil zijn en wie kwaad in de zin heeft. De kleuren horen bij de sfeer.
Met het tegelijkertijd beluisteren van de muziek bij het lezen van de tekst, blijkt dat de lengte van de goed geschreven woorden door Bette Westera exact passen bij lengte van de passages van de (ballet)muziek.
Een ongewoon betoverende bewerking van een mysterieuze legende waarbij het werk van Djenné Fila in alle opzichten de kijkende lezer bijzonder mooie taferelen brengt. Kunsttaferelen die een prijs verdienen. Voor iedereen vanaf ong. 5 jaar.