Geschreven bij Laatste weduwe
Laatste weduwe is het zevende boek in de Georgia-reeks, geschreven door Karen Slaughter. Slaughter begon met twee reeksen: de Grant County-reeks, waarin kinderarts en lijkschouwer Sara Linton het hoofdpersonage is, en de Atlanta-reeks, met GBI-agent Will Trent als hoofdpersoon. In de Georgia-reeks zijn de hoofdpersonages samengevoegd en gaan hun verhaallijnen samen verder. Toch zijn de boeken in deze reeksen allemaal afzonderlijk van elkaar te lezen. Zo ook Laatste weduwe. Subtiel wordt gedurende het boek uitleg gegeven over dingen die in eerdere boeken gebeurd zijn, zoals wat er gebeurd is met de echtgenoten van beide hoofdpersonages en hoe Sara en Will elkaar hebben leren kennen. Als je nog nooit een boek van Karen Slaughter hebt gelezen, kun je dit boek dus gemakkelijk volgen. Wanneer je wel al eerder boeken van Slaughter hebt gelezen, zijn deze terugblikken zeker niet storend. Vooral omdat ze als logisch onderdeel in het verhaal van Laatste weduwe verweven zijn.
Het boek begint bij de ontvoering van Michelle Spivey na een uitje in het winkelcentrum op 7 juli 2019. Het boek speelt zich daarom af in de nabije toekomst van het moment waarop het is geschreven (het is uitgekomen op 4 juni 2019). Een paar weken later volgen enkele explosies in de stad. Sara en Will gaan hier direct op af, maar komen niet ver. Hun roeping om mensen in nood te helpen, leidt ertoe dat ook Sara ontvoerd wordt. De ontvoerders blijken tot een radicale groepering te behoren.
Het boek wordt geschreven vanuit de derde persoon. Slaughter heeft voor dit boek een meervoudig perspectief gekozen: elk hoofdstuk volgt de lezer een ander personage uit het boek. Het boek verloopt niet chronologisch: regelmatig lees je in verschillende opeenvolgende hoofdstukken over dezelfde tijdsperiode, maar vanuit het oogpunt van een ander personage. Zo weet je als lezer meer dan de personages.
Karen Slaughter heeft zoals altijd een sterk verhaal neergezet. Doordat je de verschillende personages volgt, voel je hun wanhoop en leef je al snel met hen mee. Je leest hoe Sara denkt aan Will, van wie ze hoopt dat hij haar komt redden, en hoe Will tegelijkertijd bijna gek wordt van wanhoop, omdat hij niet weet waar Sara is. Het onderwerp dat Slaughter heeft gekozen, een moordzuchtige radicale groepering, is herkenbaar in de tijd waarin we leven, waarin radicalisering en angst voor aanslagen de toon voert. Het vertelperspectief en tijdsverloop waarvoor Slaughter heeft gekozen zijn zeer origineel, waardoor het lezen van meer boeken van deze schrijfster nooit saai wordt. Het boek is een aanrader voor eenieder die van thrillers houdt en niet vies is van expliciete beschrijvingen van seksuele ervaringen en bloederige scenes. Een sterke maag is geen overbodige luxe wanneer je leest over operaties buiten het ziekenhuis, koelbloedige moorden en tot in detail beschreven rottende lichamen. Toch laat Slaughter ook de nodige emotie toe in het boek, waardoor het de lezer ook emotioneel zeker niet koud laat.
Het boek blijft tot het einde toe spannend en verrassend. Slaughter is en blijft een grootheid in het schrijven van thrillers.