Loading...

De inzet van touchpoints

Renée van Zijl

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Mens & Maatschappij
  • ISBN: 9789492272133
Moderne mediaplanning
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:05 november 2019
Aantal pagina's:132
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Renée van Zijl
Tweede Auteur:Renée van Zijl
Hoofdredacteur:Désiréé van Osch
Tweede Redacteur:Désiréé van Osch
Tweede Redacteur:Désiréé van Osch
Overige kenmerken
Editie:2
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:171 mm
Product hoogte:11 mm
Product lengte:229 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:171 mm
Verpakking hoogte:11 mm
Verpakking lengte:229 mm
Verpakkingsgewicht:343 g
Overige kenmerken
Editie:2
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:171 mm
Product hoogte:11 mm
Product lengte:229 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:171 mm
Verpakking hoogte:11 mm
Verpakking lengte:229 mm
Verpakkingsgewicht:343 g

Samenvatting

Over mediaplanning en de rol van touchpoints in de fase van de customer journey waarin de afnemer zich bevindt. Met voorbeelden van een mediaplan en een media-inzetmatrix.

Touchpoints zijn alle momenten waarop een klant, werknemer of andere stakeholder de organisatie of het merk ‘aanraakt’. Een touchpoint kan de drager van de boodschap zijn, maar ook het transportkanaal. Touchpoints kunnen specifieker zijn dan kanalen. In het kanaal ‘winkel’ kan een klant meerdere touchpoints tegenkomen, zoals een display met een aanbieding, een onderhandelingsgesprek met een verkoper over de prijs en een bezoekje aan de servicebalie. Een volledig en actueel overzicht van touchpoints is daarom niet te geven. De lijst is lang en continu aan verandering onderhevig. Om de inzet van touchpoints doelgericht en georkestreerd te laten gebeuren maakt mediaplanning gebruik van de customer journey, een model waarmee het koopbeslissingsproces in kaart gebracht kan worden.

In het boek De inzet van touchpoints. Moderne mediaplanning introduceert Renée van Zijl het begrip touchpoint en legt zij uit wat de rol en functie zijn van touchpoints in moderne mediaplanning. De auteur geeft een overzicht van alle gangbare touchpoints, zowel communicatiemiddelen als communicatiekanalen, en categoriseert deze onder meer in het BOE-model. Zij laat zien welke touchpoints geschikt zijn in de verschillende fases van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt, en welke KPI’s relevant zijn om de effectiviteit van de inzet van touchpoints te kunnen meten. De auteur legt uit hoe een mediaplan tot stand komt en illustreert dit met een casus. Ze gebruikt hierbij inzichten uit de praktijk van grote mediabureaus. Ze doet dit alles in een no-nonsense-stijl waardoor de lezer snel en inzichtelijk wordt geïnformeerd.

Dit boek is voor mbo- en hbo-studenten communicatie en media, marketing, multimedia design, vormgeving en journalistiek. Het is ook geschikt voor communicatie- en marketingprofessionals, die meer willen weten over hedendaagse mediaplanning.