Wat een goed boek! Zeer verhalend wordt de verkeersdiscours ontleed en inzichtelijk gemaakt waarom deze zo is zoals die is en ter discussie gesteld. Maar ook waarom deze discours langzaam afbrokkelt, net als het Groene Hart dat gedaan heeft. Het huidige verkeerssysteem en -inrichting gaat ten onder aan zijn eigen succes. Hele gebieden, leefomgevingen als steden, woonwijken en natuur zijn verteerd door de drang steeds vaker, sneller en verder te gaan, met name met de auto. De waarschuwing 'maakt meer kapot dan je lief is' of 'kan de gezondheid van u en anderen schaden' kan daar ook wel opgeplakt worden.
Het huidige systeem en inrichting gebaseerd op doorstroming zorgt voor veel (onnodige) slachtoffers, die in de huidige discours gezien worden als 'collateral damage', maar ook veel onbedoelde en ongewenste en onnodige daders die iemand voor hun leven lang invalide of dood rijden. Dat jezelf verplaatsen of ergens iets eerder aankomen mensenlevens mag kosten en onze planeet, land, stad, buurt, openbare ruimte, huis en tuin onleefbaar maakt is iets dat we niet moeten willen. Ook niet voor 15-25% van de mensen en bedrijvigheid voor wie dit systeem in leven wordt gehouden. De perverse denkwijzen, mechanismen en institutionalisatie hiervan wordt op begrijpelijke wijze beschreven.
De andere kant is dat de mensen zich altijd zullen willen verplaatsen, we zijn nu eenmaal een soort nomaden, we hebben nu eenmaal behoefte aan sociale contacten en zijn nu eenmaal nieuwsgierige ontdekkers. Echter dit kan ook op ander wijzen en ook dichtbij en wordt ook aantrekkelijker als je eigen leefomgeving niet meer wordt opgesoupeerd aan enkel mobiliteit of vooral gemotoriseerde mobiliteit, maar er ook plek is om te leven, tot rust te komen en elkaar te ontmoeten.
Een kant en klare oplossing is er nog niet, alles terugdraaien is ook niet wenselijk of realistisch, maar het kennen en erkennen van het huidige systeem kan richting geven aan het vormen van een nieuwe, waarbij het behouden van de goede zaken en het tgengaan van de slechte al heel wat zou kunnen opleveren. Het aanschuiven van andere deskundigen met andere gezichtspunten uit bijvoorbeeld de sociologie, milieu, natuur, cultuur etc. kan helpen tot betere inrichtingen komen waarbij de rechten van een ieder een plek krijgen, veilig zijn en worden gerespecteerd. De huidige Corona pandemie biedt wel een doorkijkje hoe dat kan zijn en hoe je werk, studie en recreatie ook minder, anders, dichtbij of geheel thuis kan doen en combineren.
Het boek is zeker een must read voor mensen die in hun eigen omgeving worstelen of strijden met het systeem en dit ten goede willen veranderen. Het biedt goede munitie om bestaande denklijnen en richtingen te pareren, maar ook inzichten die van de onder te begrijpen en doorgronden. Hopelijk wordt het gelezen door de vele 'verkeerskundigen' en bedenkers van normen en richtlijnen (CROW etc.), beleidsmedewerkers verkeer en planologen en wethouders bij gemeenten en provincies die op lokaal niveau met de problemen van dit tegen zijn grenzen aan zittende systeem worstelen, wellicht ook anders willen, maar het niet lukt omdat ze er niet aan kunnen ontsnappen. Hopelijk worden we zo ook weer NL gidsland op dit gebied!
Hopelijk volgt ook snel een engelse vertaling, voor al die landen en steden die ook met deze problemen worstelen.