Loading...

Patiëntgericht communiceren in de ggz

Remke van Staveren

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • ISBN: 9789058983275
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:05 februari 2019
Aantal pagina's:272
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Remke van Staveren
Hoofdauteur:Remke van Staveren
Overige kenmerken
Editie:2
Product breedte:170 mm
Product hoogte:18 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:516 g
Overige kenmerken
Editie:2
Product breedte:170 mm
Product hoogte:18 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:516 g

Samenvatting

Patiëntgericht communiceren voor de best mogelijke zorg Dit boek is een praktische gids voor alle ggz-hulpverleners die patiëntgericht willen communiceren met hun cliënten of patiënten. Patiëntgericht communiceren werkt. Je bereikt een prettige samenwerkingsrelatie, waarin je je cliënt de best mogelijke zorg kunt bieden. Hij voelt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Hij krijgt meer greep op zijn situatie en vergroot zijn zelfredzaamheid. Dat levert belangrijke gezondheidseffecten op. In deze herziene, tweede druk is veel aandacht voor de nieuwe ggz, herstelondersteuning, positieve gezondheid, eigen regie, en ervaringsdeskundigheid. Er zijn geheel nieuwe hoofdstukken toegevoegd over autisme en herstelondersteunende taal. Patiëntgericht communiceren door de ogen van een patiënt Wouter van den Berg, patiënt/ervaringsdeskundige: ‘Zó wil ik behandeld worden als patiënt: erkenning krijgen, gehoord worden, persoonlijke interesse voelen, gelijkwaardigheid bemerken, hoop gevend en leidend tot empowerment. Lees dit boek, zou ik zeggen. Laat je raken en toon dat ook als teken van empathie!’ Aanbevelingen door andere ggz professionals Fredrike Bannink, klinisch psycholoog/auteur oplossingsgerichte leerboeken: ‘Een boek waarmee aan de kunst van het aansluiten recht wordt gedaan! Dit vlot geschreven en praktische boek laat zien hoe je met patiëntgerichte communicatie de kans op tevredenheid vergroot, met positieve gezondheidseffecten. Daartoe lenen zich vooral vaardigheden uit de motiverende gespreksvoering en oplossingsgerichte therapie.’ Peter van Harten, hoogleraar psychiatrie: ‘Zoals Carl Rogers al aangaf is ‘echtheid’ het belangrijkste element in de relatie met de cliënt, en daarvoor is persoonlijke ontwikkeling nodig. Toch kun je de techniek en de systematiek van de gespreksvaardigheden leren uit dit uitstekende, veelomvattende en helder geschreven leerboek. Het is geschikt voor alle hulpverleners en leest nog plezierig ook!’