Loading...

De sluipende crisis

Rene Kneyber

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789490120313
Waarom het onderwijs niet beter wordt
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:12 oktober 2018
Aantal pagina's:104
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Rene Kneyber
Tweede Auteur:Dorien Zevenbergen
Tweede Auteur:Dorien Zevenbergen
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:125 mm
Product hoogte:9 mm
Product lengte:200 mm
Studieboek:Nee
Verpakking breedte:125 mm
Verpakking hoogte:9 mm
Verpakking lengte:200 mm
Verpakkingsgewicht:169 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:125 mm
Product hoogte:9 mm
Product lengte:200 mm
Studieboek:Nee
Verpakking breedte:125 mm
Verpakking hoogte:9 mm
Verpakking lengte:200 mm
Verpakkingsgewicht:169 g

Samenvatting

Tien jaar na het beroemde rapport-Dijsselbloem is het nog steeds slecht gesteld met het onderwijsbeleid. De onderwijskwaliteit op tal van gebieden daalt of blijft gelijk. Allerlei recente pogingen om het onderwijs te verbeteren, zoals de rekentoets en het lerarenregister, strandden. Als verklaring voor dit falen wijst ‘Den Haag’ vaker dan niet de beschuldigende vinger naar besturen, scholen en leraren; zij zouden de reden zijn dat de overheid zijn ambities niet kan waarmaken. Maar in dit essay pleiten de auteurs voor een ander perspectief. Zij laten zien hoe falend beleid besturen, scholen, leraren en leerlingen telkens tot mislukken verdoemd, en dat een gebrek aan lerend vermogen van de overheid hieraan ten grondslag ligt. René Kneyber (1978) is docent wiskunde, kroonlid van de Onderwijsraad, en columnist voor Trouw. Hij schreef diverse boeken waaronder Het Alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! en Toetsrevolutie. Dorien Zevenbergen (1985) is beleidsadviseur onderwijs en heeft gewerkt bij het Ministerie van OCW, de gemeente Amsterdam en de Onderwijsinspectie.