Loading...

Media en ethiek 2018

Dirk Verhofstadt

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Mens & Maatschappij
  • ISBN: 9789401452403
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Aantal pagina's:336
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Dirk Verhofstadt
Hoofdauteur:Dirk Verhofstadt
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:180 mm
Product hoogte:20 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Nee
Verpakking breedte:169 mm
Verpakking hoogte:22 mm
Verpakking lengte:243 mm
Verpakkingsgewicht:665 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:180 mm
Product hoogte:20 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Nee
Verpakking breedte:169 mm
Verpakking hoogte:22 mm
Verpakking lengte:243 mm
Verpakkingsgewicht:665 g

Samenvatting

Media-ethiek is een vorm van toegepaste ethiek waarbij de gebeurtenissen en probleemsituaties die zich voordoen in de media geanalyseerd en beoordeeld worden aan de hand van morele basisprincipes.

In dit boek gaat het dus niet over meta-ethiek (waar komen ethische principes vandaan?) of descriptieve ethiek (waarom handelen mensen op moreel vlak op deze of gene manier?), maar over de manier waarop de media al dan niet ethisch correct handelen. Onder media verstaat de auteur alle middelen tot communicatie als dragers van informatie, zowel gedrukte media (kranten, tijdschriften, boeken, pamfletten, fotografie, enz.), gesproken media (radio, televisie, film, enz.) als nieuwe media (internet, interactieve telefonie, sociale netwerksites, enz.) en hybride media (combinaties van de gedrukte, gesproken en nieuwe media). Dit handboek is gericht op de houding van personen die dergelijke media gebruiken, niet op de media als zodanig.