Loading...

Formatieve assessment integreren in de praktijk

Dylan Wiliam

  • Bindwijze: Hardcover
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789461182449
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Hardcover
Oorspronkelijke releasedatum:22 januari 2018
Aantal pagina's:248
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Dylan Wiliam
Tweede Auteur:Siobhan Leahy
Hoofdredacteur:Peter Pijl
Hoofdredacteur:Peter Pijl
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:179 mm
Product hoogte:19 mm
Product lengte:248 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:179 mm
Verpakking hoogte:19 mm
Verpakking lengte:248 mm
Verpakkingsgewicht:795 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:179 mm
Product hoogte:19 mm
Product lengte:248 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:179 mm
Verpakking hoogte:19 mm
Verpakking lengte:248 mm
Verpakkingsgewicht:795 g

Samenvatting

Formatieve assessment heeft drie belangrijke kenmerken: - Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook. - Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt. - Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces. Uiteindelijk wil je dat leerlingen zien waar ze staan ten opzichte van een leerdoel, en beseffen welke stappen ze kunnen zetten om dat doel te bereiken. Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatieve assessment. Met mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek de vijf kernstrategieën voor formatieve assessment toe. Daarnaast geven ze 24 praktische technieken (met bijbehorende tips en aandachtspunten) die je meteen kunt toepassen in je klas. Dit boek gaat dus niet alleen over het waarom van formatieve assessment, maar vooral ook over het hoe en wat. Probeer de technieken niet allemaal tegelijk uit. Start met een techniek die jou aanspreekt en breid je technieken geleidelijk uit. Veranderingen aanbrengen in je manier van lesgeven is niet eenvoudig, zegt Wiliam. Wie te veel wil aanpassen, valt al snel terug op oude routines. Daarom licht dit boek toe hoe je formatieve assessment stapsgewijs in de praktijk kunt brengen en kunt borgen, zodat het een vast onderdeel wordt van je lesgeven. Dit boek is aangevuld met een hoofdstuk waarin enkele Nederlandse leraren aangeven hoe zij omgaan met onderdelen van formatieve assessment.