Geschreven bij Monsters Of Men
Patrick klopt vaak op ongelakt hout. Hij weet dat hij geluk heeft gehad. Hoeveel schrijvers zijn er wel niet die hun werk ongezien in de la terug moeten stoppen. Die afwijzing na afwijzing moet incasseren. Die geen publiek hebben, geen lezers, geen fans… maar ook geen interviews, etentjes met fans & boekhandelaren. Dingen waarvan hij, nee hij wil niet klagen, waarvan hij vindt dat ze horen bij het professionele gedeelte van het schrijven. Als ik zeg dat er schrijvers zijn die interviews pertinent weigeren, schudt hij zijn hoofd en zegt met een glimlach dat je dat niet kan maken, niet meer in deze maatschappij. In deze maatschappij van informatie, informatie overload eigenlijk, waar zijn Chaos Trilogie over gaat.
Was je op voorhand van plan een trilogie te schrijven?
Ja, ik had elk boek van tevoren uitgedacht, ieder boek heeft een eigen thema en kun je op zich ook los van elkaar lezen. Het eerste boek heeft 1 stem, het tweede twee en in het derde boek hoor je drie stemmen. In deze drie boeken zat genoeg om me geïnteresseerd te houden – dat is de grootste angst bij het schrijven van een serie namelijk; dat je er op een gegeven moment geen zin meer in hebt, of afgeleid raakt, of in de herhaling valt. En als het verhaal mij al niet meer kan boeien, dan zal het een lezer zeker niet boeien. Ik dacht dat drie boeken wel voldoende was om mijn verhaal in te kunnen vertellen.
De Chaos-trilogie zou je kunnen lezen als, heel kort door de bocht geformuleerd, als een aanklacht tegen de constante informatiestroom die ons overspoelt. En het gebrek aan stilte. Waarom heb je door een fantasiewereld voor gecreëerd? De werkelijkheid is vreemd genoeg met Twitter, Facebook, Instagram…
Ik schreef het eerste boek al in 2008, toen was het allemaal nog iets rustiger dan nu. De wereld die ik creëerde is een wereld waar tieners zich thuis in voelen, ik gaf ze een eigen wereld. Waarin alles onzeker is, elke beslissing die genomen moet worden, voelt alsof de wereld er vanaf hangt… tieners weten dat ze over een gefantaseerde wereld lezen, als ze bijvoorbeeld The Hungergames lezen, maar het voelt op emotioneel vlak als een net zo onzekere wereld als de werkelijke wereld waarin ze leven. Juist door die fanatasiewereld kom je dichter bij hun belevingswereld. Ik wil ze duidelijk maken dat ze in een wereld leven waarin hun leven op straat ligt, ik wil ze bewust maken van het feit dat ze wel privacy kunnen hebben door niet alles op Facebook et cetera te zetten. In de Chaos trilogie ben ik nog een stap verder te gaan door te fantaseren over een wereld waarin je geen keuze hebt of je iets deelt met anderen… in de chaos kan iedereen jouw gedachten horen, en jij die van de anderen. Er is altijd Lawaai.
De Chaos trilogie wordt verfilmd?
Er is een scenario geschreven, ja, door Charley Kaufan die ook Being John Malkovich en Eternal Sunshine of the Spotless Mind heeft. De studio die The Hunger Games heeft geproduceerd zal ook deze productie begeleiden. Ik heb lang gepraat met Charley, of eigenlijk vooral vragen beantwoord over waarom ik bepaalde keuzes had gemaakt in het verhaal. Ik geef mijn boeken met een gerust hart uit handen. Natuurlijk hoop ik dat het een geweldige film wordt, maar net als bij de recensies, of het nu goed of slecht is: het boek blijft hetzelfde.
Voor meer interviews & inspiratie, zie www.bol.com/boekenredactie.