Geschreven bij Five Nights at Freddy's
Het is zeer lastig om een beoordeling over dit boek te geven aangezien het een aparte oorsprong heeft; het is ontstaan aan de hand van een razend populaire serie kleine horror games gemaakt door een enkele game designer; dezelfde persoon, Scott Cawthon, is ook de auteur van dit boek. Het boek zal dus voornamelijk voor fans zijn, maar kan ook door mensen onbekend met de games gelezen worden; het staat compleet los van elkaar.
In gaan op het verhaal van dit boek neemt de grootste lol weg met name voor liefhebbers van de games dus dat wil ik eigenlijk niet doen. Laten we het een nivo hoger houden: wat is Five Nights At Freddy's? Het draait om een serie restaurants; begonnen als een enkele diner en later een pizzeria, welke hun charme halen uit een haast onmogelijke gimmick: robotische zelf-opererende mascottes welke kunnen lopen, dansen, zingen en interactie kunnen hebben met de bezoekers, zonder door mensen bestuurd te hoeven worden. De mascottes bestaan uit diverse dieren met menselijke vormgeving, waar Freddy zelf een zingende beer is.
Beide restaurants zijn echter al jaren gesloten en verlaten omdat er een serie gruwelijke evenementen hebben plaatsgevonden. Moorden zijn gepleegd en kinderen zijn mysterieus verdwenen en nooit teruggevonden - zonder aangewezen schuldige. Waar je in de games vijf nachten moet doorbrengen/overleven als de avondbewaking, gaat het in het boek om een clubje jonge volwassenen welke herhaaldelijk terugkeren naar de verlaten en ingesloten maar niet gesloopte pizzeria om het gruwelijk mysterie uit hun jeugd pogen op te lossen en zo zelf vrede te kunnen vinden. Een mysterie welke alles te maken heeft met de nog aanwezige mascottes waar nog steeds leven in blijkt te zitten. Wie is de echte moordenaar? Wat is er met de verdwenen kinderen gebeurd? Het boek geeft de antwoorden waar de games je enkel abstracte en soms tegenstrijdige hints geven.
Alle favorieten en gruwels uit de game serie zijn er, behalve de animatronics uit deel 2 in de gameserie. De schrijfstijl van dit boek is redelijk luchtig en niet specifiek geschreven voor volwassenen. Het verhaal zelf laat dit keer weinig vraagtekens over, hou ten alle tijden in het achterhoofd dat dit verhaal niet zo zeer leunt op mysterie en daardoor een stuk van zijn lugubere impact mist welke de games wel voort weten te brengen. Er is geen "bite of 87" of "purple guy" bijvoorbeeld, de historische evenementen en betrokkenen zijn duidelijk vormgegeven - en zullen daarom nooit onder je huid kruipen.
Puntje bij paaltje maakt een kleinschalige game developer geen doorgewinterde auteur. Leuk boek, maar heeft gemiste kansen welke een ervaren auteur zeker weten wel had weten te benutten.