Loading...

Historisch denken

Rien Claassen

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Geschiedenis
  • ISBN: 9789023253808
basisboek voor de vakdocent
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:01 maart 2016
Aantal pagina's:272
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Rien Claassen
Tweede Auteur:Frans Groot
Co Auteur:Frans Groot
Hoofdredacteur:Dick van Straaten
Hoofdredacteur:Dick van Straaten
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:167 mm
Product hoogte:15 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:167 mm
Verpakking hoogte:15 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:565 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:167 mm
Product hoogte:15 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:167 mm
Verpakking hoogte:15 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:565 g

Samenvatting

Het vak geschiedenis bestudeert een werkelijkheid die niet meer bestaat. Wie beelden van die werkelijkheid ontwerpt, houdt rekening met de verschillen tussen heden en verleden en doet recht aan hetgeen mensen vroeger normaal en waardevol vonden. Uit dit 'historisch besef' vloeien denk- en redeneerwijzen voort die in Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent op overzichtelijke en heldere wijze worden besproken. Omdat deze denk- en redeneerwijzen in het voortgezet onderwijs deel uitmaken van het examenprogramma geschiedenis, is Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent een onmisbaar studieboek voor de toekomstige geschiedenisleraar en een handzaam naslagwerk voor de zittende leraar. Het boek bevat: * Veel voorbeelden die de theorie begrijpelijk en gemakkelijk overdraagbaar maken. * Studievragen die de lezer attenderen op de hoofdpunten van de tekst. * Teksten en opdrachten die een zinvolle toepassing van de theorie mogelijk maken. * Een rijke hoeveelheid illustraties. Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent is vernieuwd. De voorbeelden en literatuurlijst zijn geactualiseerd, de studievragen waar nodig aangepast en de toepassingsopdrachten achter in het boek bevatten nu verwijzingen naar de theorieparagrafen waarop ze betrekking hebben. De leesbaarheid is door de vernieuwde vormgeving sterk verbeterd. De auteurs zijn historici en als docent verbonden aan de lerarenopleiding geschiedenis van de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Inholland en de Hogeschool Utrecht. Als lerarenopleiders misten ze een toegankelijk overzicht over historisch denken voor geschiedenisleraren. Met 'Historisch denken' willen ze in deze leemte voorzien.