Geschreven bij Voodoo-marketing
Als copywriter en partner in reclame bureau de geheime dienst volg ik de ontwikkelingen binnen mijn vak op de voet. Ik hou van reclame die respect heeft voor de doelgroep en je probeert te verleiden met een briljant idee, intelligent inzicht of fijne aanbieding. En dat op een goeie brengt op het juiste moment. En je er niet om de haverklap mee lastig valt. Als ik iets 1 of 2 keer heb gehoord/gezien dan weet ik het wel. Niks mis mee, met zulke reclame. Maarrr....
Door de techniek en wetenschap zijn marketeers nu in staat ons onderbewustzijn flink te beïnvloeden. Zodat we vaak dingen kopen die we helemaal niet wilden kopen. Of we geven veel meer geld uit dan we van plan waren. Of we worden domweg opgelicht omdat de verkoper weet dat je goed bij kas bent. Het klinkt eng en dat is het ook.
Schrijvers Ronald Voorn en Jan Dijkgraaf hebben er een mooie naam voor bedacht die de lading perfect dekt: voodoo marketing! Het is als met de mythische poppetjes waar Aziaten spelden in steken om bij een vijand op afstand helse ervaringen en pijnen teweeg te brengen. Nu zal dat laatste bij voodoo marketing niet gebeuren. Maar voodoo marketing kan je wel pijn in je portemonnee bezorgen. En dat kan je nou net niet gebruiken. Het lezen van het boekje geeft inzicht in de trucs en halve tovenarij die er wordt toegepast. Je kunt er een hoop geld mee besparen.
Denk niet dat voodoomarketing niet op jou wordt toegepast. Of dat je er niet gevoelig voor bent. Dit zeggen de schrijvers erover: Voodoo marketing is all over the place. De consument is vogelvrij. En niemand die er een probleem mee schijnt te hebben. Van mens is de consument tot object gemaakt. Eentje die tot voorbij de laatste cent leeg getrokken mag worden, zonder dat hij weet hoe er beïnvloed wordt. Hoe komt die consument en het bedrijf dat netjes met zijn klanten om wil gaan achter al deze methoden? Daar gaat dit boekje over.
Voorbeelden te over in het boekje. Bedrijven die allerlei (psychologische) informatie van mensen verzamelen en daar gebruik van maken. Zoals de irritante reclames die je op je computer achtervolgen en duidelijk zijn afgestemd op je eigen profiel, postcode en/of zoekgedrag. Voodoo marketeers kennen je beter dan je lief is. Maar onbewust wordt je ook gemanipuleerd door geuren en kleuren in winkels. De plaatsing van dure en goedkope producten. Het suggereren van schaarste, zoals bij Booking.com veel gebeurt: boek nu nog maar 2 kamers beschikbaar. Sommige kledingwinkels hebben zelfs paspoppen met camera's en microfoons die het publiek bespioneren!
Wil je meer weten? En dat wil je. Bestel het boekje!