Van begin tot het eind neemt het boek Transmedia Storytelling (Rene Boonstra, 2015) alle aspecten door die komen kijken bij het opstellen en uitvoeren van transmediale storytelling. “Deze vorm van storytelling gaat uit van de gedachte dat een verhaal een merk versterkt en vervolgens verspreid wordt over verschillende media”. En omdat elk merk en verhaal anders is, toont dit boek de ingrediënten voor een goed doordacht communicatieproject. Vragen die je bij veel communicatieplannen tegenkomt zijn: Wie is de afzender, wie is het publiek en wat is de boodschap? Wat wil je bereiken; meer kennis, een bepaalde houding of ander gedrag? Dit boek legt uit welke afwegingen je moet maken in combinatie met transmediale storytelling.
Aan de hand van veel actuele en uitgebreide voorbeelden krijg je een kijkje in de keuken van ‘het echte werk’. Zowel geslaagde als minder geslaagde campagnes worden besproken. Hieruit blijkt dat transmediale storytelling best een lastig traject is. Want met een goed verhaal ben je er simpelweg nog niet. Welke andere factoren meespelen, lees je in dit boek.
De belofte die aan het begin van het boek gedaan wordt: “Dit boek neemt je mee in het strategisch doordenken van het proces om een verhaal transmediaal te vertellen” wordt meer dan waar gemaakt. Nu alle nieuwe kennis is opgedaan, wordt het hoog tijd om het in de praktijk te brengen. Echt een aanrader voor mediastudenten en communicatieprofessionals!