Loading...

Handboek taalgericht vakonderwijs

Maaike Hajer

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Taal
  • ISBN: 9789046904480
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:15 april 2015
Aantal pagina's:272
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Maaike Hajer
Tweede Auteur:Theun Meestringa
Co Auteur:Theun Meestringa
Co Auteur:Theun Meestringa
Overige kenmerken
Editie:3
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:170 mm
Product hoogte:18 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:465 g
Overige kenmerken
Editie:3
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:170 mm
Product hoogte:18 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:465 g

Samenvatting

Leraren die vakonderwijs verzorgen, werken tegelijkertijd ook aan de taalontwikkeling van leerlingen. Leerlingen krijgen bij hen immers te maken met de vaktaal en denkwijzen van het betreffende vak. Elke groep leerlingen kent - soms zeer - grote verschillen in taalvaardigheid. Leraren die alle leerlingen in hun lessen willen meenemen, kunnen het beste bewust de vaktaal opbouwen.

Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen. Door uit te gaan van hoe de leerlingen aan het eind van de lessen laten zien dat ze een nieuw deel van het vak beheersen, leren leraren gelijktijdig werken aan vak- en taaldoelen via onderwijs dat contextrijk is, vol interactiemogelijkheden en waarbinnen de benodigde taalsteun wordt geboden.

Dit handboek geeft achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en tal van didactische suggesties gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het boek is gebaseerd op tal van ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik. Het boek gaat ook in op de vraag hoe je samen taalgericht vakonderwijs in een school kunt invoeren.

Deze derde herziene druk is geactualiseerd met nieuwe theorie en recente ontwikkelingen. De hoofdstukken 3, 4 en 5 zijn herordend rondom de drie ankers van taalgericht vakonderwijs, context, interactie en taalsteun, en de handvatten hiervoor zijn beter vindbaar. Beoordeling tijdens de les en feedback krijgen meer nadruk in het hoofdstuk over toetsen en beoordelen. Tot slot is er meer aandacht voor de inzet van digitale hulpmiddelen.

Handboek taalgericht vakonderwijs is geschreven voor vakleraren, leraren in opleiding en voor iedereen die zich in het voortgezet onderwijs richt op het versterken van taalgericht vakonderwijs.

Maaike Hajer is verbonden aan de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht en de universiteit van MalmΓΆ. Theun Meestringa werkt in het voortgezet onderwijs bij SLO, nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling te Enschede.