Loading...

Actief met taal

Dieuwke Coole

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • ISBN: 9789046904398
didactische werkvormen voor het talenonderwijs
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:13 februari 2015
Aantal pagina's:179
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Dieuwke Coole
Tweede Auteur:Anja Valk
Tweede Auteur:Anja Valk
Overige kenmerken
Editie:2
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:192 mm
Product hoogte:12 mm
Product lengte:272 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:188 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:267 mm
Verpakkingsgewicht:408 g
Overige kenmerken
Editie:2
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:192 mm
Product hoogte:12 mm
Product lengte:272 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:188 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:267 mm
Verpakkingsgewicht:408 g

Samenvatting

Taalmethodes bieden vaak kant-en-klare lessen waarmee docenten efficiënt en verantwoord aan de leerdoelen kunnen werken. Maar daarnaast blijven docenten behoefte hebben aan werkvormen die ze in kunnen zetten om te reageren op wat er in de klas gebeurt. Hoe laat je die woordenlijst nog een keer de revue passeren? Hoe kun je een ingeslapen klas voor het resterende half uur weer oppeppen? Hoe zet je leerlingen of cursisten wat actiever aan het werk met die leesopdracht?

In Actief met taal bieden de auteurs ruim zestig verschillende werkvormen aan die als inspiratiebron voor de (aspirant-)taaldocent kunnen dienen. De werkvormen zijn gerubriceerd en voorzien van labels die de vaardigheid, het taalniveau en de groeperingsvorm aanduiden, zodat een geschikte werkvorm gemakkelijk te vinden is. Ook worden variatiemogelijkheden en didactische tips gegeven.

In deze tweede, herziene druk zijn de teksten en voorbeelden geactualiseerd. Met de speciaal voor het mbo geschreven instructie zijn de werkvormen nog beter in te zetten bij vaklessen. Ook wordt er een tabel toegevoegd waarmee de ERK-niveaus gemakkelijk omgezet kunnen worden naar de Meijerink-niveaus.

Met Actief met taal kan iedere taaldocent - beginnend of ervaren en in welke moderne taal dan ook - zijn vakmanschap een nieuwe impuls geven om het onderwijs leuker, dynamischer of efficiënter te maken.