Loading...

Begeleiden van actief leren

Linda van den Bergh

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789046904459
theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:24 februari 2015
Aantal pagina's:192
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Linda van den Bergh
Tweede Auteur:Anje Ros
Tweede Auteur:Anje Ros
Overige kenmerken
Dyslexievriendelijk:Nee
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:171 mm
Product hoogte:13 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:171 mm
Verpakking hoogte:13 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:338 g
eWaste:Nee
Overige kenmerken
Dyslexievriendelijk:Nee
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:171 mm
Product hoogte:13 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:171 mm
Verpakking hoogte:13 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:338 g
eWaste:Nee

Samenvatting

Steeds meer scholen kiezen voor actief leren, waarbij leerlingen tegelijk werken aan kennisdoelen en aan de voor hun toekomst zo belangrijke '21e eeuwse vaardigheden'. Zelfsturing en samenwerking zijn daarbij essentieel. Het aanleren van deze vaardigheden vraagt een coachende, begeleidende rol van de leerkracht. Hierbij is het geven van doelgerichte feedback een krachtig instrument om prestaties te verbeteren. Leerkrachten in het basisonderwijs blijken het echter moeilijk te vinden om goede feedback te geven. Dit handboek biedt veel praktische handvatten voor de organisatie van actief leren en voor de begeleiding van leerlingen hierbij . Begeleiden van actief leren is de eerste uitgave gericht op het doelgericht werken aan actief leren, met aandacht voor het geven van feedback op kennisdoelen, op samenwerkend leren en op zelfsturing door leerlingen. De beschreven aanpak is gebaseerd op een vierjarig onderzoek. De helder opgebouwde uitgave omvat een goede (theoretische) onderbouwing, veel praktijkvoorbeelden en handvatten, met daarbij ook praktische tips en checklists. Op de website staat uniek videomateriaal met voorbeelden van feedback, docentmateriaal en opdrachten. Dit boek is bedoeld voor studenten van de pabo en voor leerkrachten in het basisonderwijs die willen leren hoe ze hun leerlingen beter kunnen begeleiden tijdens actief leren. De lezer wordt uitgedaagd zelf actief te leren met behulp van de vele reflectievragen en verwerkings- opdrachten waarmee de kennis en vaardigheden in de praktijk worden gebracht. Linda van den Bergh heeft gewerkt in het basisonderwijs als leerkracht en remedial teacher. Zij is gepromoveerd op het thema feedback tijdens actief leren en werkt bij Fontys OSO. Anje Ros is lector bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Zij heeft onderwijskunde gestudeerd en is gepromoveerd op het thema samenwerkend leren.