Loading...

Onderzoeksmatig leiderschap

Jose van Loo

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789491806407
Leiderschap in de onderwijspraktijk
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:02 maart 2015
Aantal pagina's:136
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Jose van Loo
Tweede Auteur:Myriam Lieskamp
Co Auteur:Chris Zwart
Co Auteur:Chris Zwart
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:145 mm
Product hoogte:9 mm
Product lengte:210 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:145 mm
Verpakking hoogte:9 mm
Verpakking lengte:210 mm
Verpakkingsgewicht:296 g
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:145 mm
Product hoogte:9 mm
Product lengte:210 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:145 mm
Verpakking hoogte:9 mm
Verpakking lengte:210 mm
Verpakkingsgewicht:296 g

Samenvatting

Leiding geven aan schoolontwikkeling betekent voor de schoolleiding: vanuit een onderzoekende houding samen met leerkrachten werken aan continue verbetering van de eigen onderwijspraktijk. Hoe geef je vorm aan zo'n onderzoekende schoolcultuur?

Meer en meer helpen gegevens ('data'), om vast te stellen wat leerlingen geleerd hebben of nog kunnen leren. Niet alleen data van toetsen en leerlingvolgsystemen geven inzicht in de kwaliteit van het onderwijs, ook tevredenheidsonderzoeken, ouderenquĂȘtes en het inspectierapport bevatten informatie over de schoolontwikkeling.

De vraag rijst: wat moeten we met al die gegevens? En vervolgens boven alles: wat willen we eigenlijk graag weten, aan welke gegevens hebben wij behoefte gezien wat wij in school met elkaar willen bereiken of omdat de samenleving dat van ons verwacht? En: welke interventies dragen in onze specifieke schoolsituatie bij aan de door ons gewenste veranderingen?

Schoolleiders en bestuurders kunnen schoolteams inspireren en helpen om richting te bepalen en praktijkgericht onderzoek in de school bevorderen. Dit boek laat zien hoe dit kan op een manier die verdergaat dan het verzamelen van data en biedt daarmee een breed perspectief op onderzoekend veranderen in de dagelijkse onderwijspraktijk.