Loading...

Van gedragsregulering naar opvoeding

Leo Pauw

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789088505249
het voorkomen en aanpakken van ongewenst gedrag in de vreedzame school
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:10 september 2014
Aantal pagina's:180
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Leo Pauw
Hoofdauteur:Leo Pauw
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:170 mm
Product hoogte:13 mm
Product lengte:241 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:13 mm
Verpakking lengte:241 mm
Verpakkingsgewicht:360 g
Overige kenmerken
Editie:1
Product breedte:170 mm
Product hoogte:13 mm
Product lengte:241 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:13 mm
Verpakking lengte:241 mm
Verpakkingsgewicht:360 g

Samenvatting

Dit boek gaat over de aanpak van gedragsproblemen in scholen. Afgaande op de signalen uit het onderwijs lijkt het alsof het aantal kinderen met gedragsproblemen toeneemt. In ieder geval geven leerkrachten aan moeite te hebben met het omgaan met afwijkend gedrag van kinderen. Het aantal diagnoses van gedragsstoornissen en het medicijngebruik onder kinderen met een gedragsstoornis is de afgelopen decennia sterk toegenomen. De vraag die veel pedagogen stellen is of er echt sprake is van een toename of dat de tolerantie ten aanzien van afwijkend gedrag afneemt.
Hoe het ook zij, de school en de leerkrachten hebben behoefte aan handvatten. Een goed preventief programma zoals De Vreedzame School kan veel problemen voorkomen. Maar soms is er toch behoefte aan meer. Dit praktijkboek wil voor die situaties een handreiking bieden.
In dit boek is een duidelijke keuze gemaakt. De gebruikelijke aanpak van gedragsproblemen van kinderen is een individuele, kindgerichte benadering. In dit boek leggen we er de nadruk op dat gedrag niet los kan worden gezien van de omgeving. Gedrag van kinderen ontwikkelt zich in voortdurende wisselwerking met de omgeving. In het geval van probleemgedrag wordt dus ook niet per definitie naar het kind gekeken, maar vooral naar de interactie met de omgeving.