De kranten staan er steeds vaker vol van: conflicten in de zorg. Weliswaar
horen conflicten bij het leven en bij ontwikkelingen in de samenleving
maar vaak hebben ze een sluipende negatieve invloed op ontwikkelingen
en op bestaande uitvoeringspraktijken. Ze kunnen werkprocessen ernstig
verstoren en vormen daarmee een bedreiging voor de kwaliteit van
werkprocessen in de zorg.
Dit boek geeft inzicht in de conflictgevoeligheid van het systeem van de
Nederlandse gezondheidszorg en zorg in verzorgings- en verpleeghuizen.
Het geeft inzicht in conflictmechanismen en in mediation als specifieke
methode om te voorkomen dat conflicten ontstaan, voortduren of uit de
hand lopen.
Deze tussenpartijdige vorm van conflictoplossing heeft zich de afgelopen
ruim vijftien jaar bewezen als een succesrijk instrument bij het oplossen
van samenwerkingsproblemen, communicatiestoornissen, visieverschillen.
Het boek is gericht tot diegenen die werkzaam zijn in de (gezondheids-)
zorg en/of verantwoordelijk zijn voor de continuïteit van de zorg. Zij zullen
ongetwijfeld herkenning vinden in de beschreven praktijksituaties. Het
boek beoogt hen de weg te wijzen naar een manier om te zorgen dat
zorgverleners hun werk met plezier kunnen blijven doen en, wanneer dat
plezier in het gedrang komt door conflicten, ze de weg kunnen vinden naar
oplossingen.