Ik heb het boek ‘Verandermanagement in 28 lessen” met ontzettend veel plezier gelezen, maar werd er ook door geraakt. Het boek sluit aan bij de huidige trends “Van het hoofd naar het hart” en “Van denken naar voelen”. Voor ondergetekende was het lezen “feest der (h)erkenning”. Ik vind het een van de beste boeken over verbeteren en veranderen.
De belangrijkste boodschap is: “Veranderen is mensenwerk”. Nu realiseer ik mij nog meer dat Jaap Boonstra veranderen aanvliegt vanuit de P van Personen, niet de P van Projecten. Het boek is toegankelijk, heeft diepgang en is een waardevolle bijdrage aan het denken over en implementeren van veranderingen.
Boonstra neemt je mee op een mooie en spannende reis. De herkenbare en inspirerende verhalen zetten je aan het denken. Citaat: Ben je de partner van een manager of adviseur? Dan is het leuk om te lezen waar al die mensen in organisaties zich toch zo druk over maken (en waarom je partner vaak nog ’s avonds moet werken). Er valt zeker wat te lachen met de verhalen in dit boek” Eind citaat.
Ik vind de vergelijking tussen veranderen en reizen een mooie vondst. Het boek geeft handvatten voor duurzaam programma management en gaat in op zelfreflectie, energiemanagement, maar ook over je missie.
Tijdens de reis verdiept Boonstra zich in concurrentie, klanten, informatiesystemen, mensen en de werkprocessen, organogrammen en samenwerking. Door de hele keten onder de loep te nemen legt hij de vinger snel op zeer plek. Hij is nieuwsgierig en stelt zich kwetsbaar op. Je zou hem een nieuwe leider kunnen noemen. Boonstra geeft ook een mooi voorbeeld van vertrouwen en gaat in op gevoel en verbinding. Mooi en actueel. Door zijn focus op mensen en zijn kwetsbare houding ontstaat verbinding en een mooie basis voor samenwerking.
Interessant, leerzaam en verfrissend is de visie van Boonstra over “the sence of urgency”. Hij zet zijn visie in de context van de trends in leiderschap en de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt.
Boonstra laat ook zien dat de ideeën van Ricardo Semler niet altijd en overal toepasbaar zijn en geeft een mooi voorbeeld.
Op zijn reis kom je verder tegen: “Apen & Idioten”, “Imbecielen & Arroganten”, weerstand, ervaringen, klantprocessen, waardering en vertrouwen, exploratie, exploitatie en vernieuwing.
Wat mij ook erg aansprak was het stuk over de visie van een bedrijf en de wijze waarop dat heeft ingespeeld op de crisis. Over snijden in kosten en personeel. Een eenzijdige focus op kostenbesparing genereert een negatieve spiraal. Juist in crisistijd gaat het om innovatiekracht en klantnabijheid.
Persoonlijk vind ik het hoofdstuk over SMART het mooiste. Het klopt gewoon.
Bij veranderen als avontuurlijke tocht gaat het om klimaatwisselingen en onderstromen. Die kun je niet meten, wel voelen”. Veranderen is mensenwerk. Boonstra maakt zijn titel Hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering meer dan waar. Door Organisatieverandering aan te vliegen vanuit zijn eerste rol WERKT het. Ik kan dit boek van harte aanbevelen. Het boek is een “must read” voor studenten, managers, medewerkers, adviseurs, en- last but not least- leiders.
Laat je inspireren en realiseer je, dat het boek gestalte geeft aan een onomkeerbare trend! (geen hype).