All Marketers Are Liars
Seth Godin
Penguin Group Publisher (2005, USA)
ISBN 1-59184-100-3
Toen ik begon aan dit boek was dat vanwege de titel. Ik had ergens gelezen dat een boek voor ongeveer 50% uit de titel bestaat en deze titel maakte me erg nieuwsgierig. Misschien dat dat dan weer iets te maken heeft met dat marketing een deel uitmaakt van mijn studie en dus mijn vakgebied.
Het boek is geschreven door Seth Godin. Deze man heeft meerdere boeken geschreven over marketing en heeft heel duidelijk een eigen mening over deze branche. Dat lees je ook terug in dit boek. Ik kan na het lezen van dit boek (en het vergelijken van wat hij zegt met wat ik op school leer) wel zeggen dat deze man echt wel weet waar hij het over heeft. Dit boek gaat over Storytelling, de manier van marketing nadat mensen de televisiecommercials zijn gaan negeren.
In het begin vond ik dit boek zelf een beetje misleidend. Wanneer je de titel leest, denk je dat meneer Godin je uit gaat leggen waarom marketeers leugenaars zijn. Dit is echter niet het geval. Al op een van de eerste pagina’s wordt je verteld dat niet de marketeers leugenaars zijn, maar de consumenten. Dan voel je je misleid. Maar het grappige is dat meneer Godin net zo’n voorbeeld over misleiden gebruikt in zijn boek en dat dat niet goed overkomt op de consumenten. Heeft hij daar dan over na gedacht? Ik weet het niet..
In het boek legt meneer Godin in vijf stappen uit hoe het storytelling werkt. Nu klinkt het meer als een lesboek, maar dat is het zeker niet. Je hoeft geen verstand van marketing te hebben om dit boek te begrijpen. Naast dat het in goed begrijpbaar Engels geschreven is, wordt er (volgens mij) nauwelijks gebruik gemaakt van vakjargon. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een heleboel voorbeelden waar je goed de theorie in kunt herkennen. Een leuk voorbeeld dat hij gebruikte ging over de kandidaten bij de presidentsverkiezingen in Amerika. Er zijn twee kandidaten en iedereen ziet en hoort hetzelfde. Toch stemt de ene helft op de ene kandidaat en de andere helft op de ander. Heeft een helft van de mensen het dan fout? Nee, ze trekken hun eigen conclusies bij wat ze zien en horen. Daarom kun je ook niet voor iedereen tegelijk een marketingcampagne maken met dezelfde boodschap. Mensen trekken allemaal hun eigen conclusies bij jouw verhaal.
De vele voorbeelden waren voor mij wel té veel. Dit komt waarschijnlijk omdat storytelling voor mij geen nieuw en onbekend begrip is. Het eerste hoofdstuk vond ik erg interessant omdat er ook leuke voorbeelden in staan die nog eens laten zien dat je als consument eigenlijk niet echt de baas bent over het feit of je iets koopt of niet. Een voorbeeld hiervoor dat hij gebruikt gaat ook over biologische shampoo. Waarom niet gewone shampoo? Omdat de biologische versie nog beter is voor je haar en je hoofd? En omdat biologisch misschien betekent dat de producenten een beter leven hebben? Natuurlijk niet. De producenten weten het verhaal zo te vertellen dat jij het gelooft en daarom het product koopt. Naarmate de vijf stappen over storytelling uitgelicht werden, begon het voor mij minder interessant te worden. Dit heeft ook te maken met het feit dat theorie meerdere keren verteld wordt en er zijn ook genoeg voorbeelden om deze theorie toe te lichten. Dit lijkt me enorm handig als je niet zoveel voorkennis hebt over marketing, maar dit heb ik wel en daarom was het best wat herhaling.