Loading...

Communicatiekundig ontwerpen

Peter Jan Schellens

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Mens & Maatschappij
  • ISBN: 9789023235606
methoden, perspectieven en toepassingen
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:01 januari 2000
Aantal pagina's:345
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Peter Jan Schellens
Hoofdillustrator:D. Haveman
Hoofdredacteur:Piet Schellens
Tweede Redacteur:Roger Klaassen
Co Redacteur:de Vries
Co Redacteur:de Vries
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:157 mm
Product hoogte:21 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:157 mm
Verpakking hoogte:21 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:631 g
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:157 mm
Product hoogte:21 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:157 mm
Verpakking hoogte:21 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:631 g

Samenvatting

''Communicatiekundig ontwerpen biedt een nieuwe kijk op het communicatievak: dat van de ontwerper die op zoek is naar een oplossing voor een communicatieprobleem of een effectief middel om een communicatieve doelstelling te bereiken.
Een dergelijke ontwerpaanpak is in de praktijk al in ontwikkeling, bijvoorbeeld in het werk van voorlichters of ontwerpers van websites. In dit boek wordt duidelijk dat het ontwerpen als een rode draad door de hele beroepspraktijk loopt.

In deel 1 bespreken de auteurs methoden die ontwerpers van communicatie ter beschikking staan: variërend van methoden van probleemanalyse tot methoden waarmee het effect van een communicatieprogramma kan worden onderzocht.
In deel 2 wordt het communicatiekundig ontwerpen beschouwt vanuit verschillende disciplines, zoals de psychologie, de beleidswetenschap, de tekstwetenschap en de ethiek. In deel 3 komt de rijk geschakeerde praktijk aan bod, van videoproducties tot risicocommunicatie.

Het boek als geheel laat zien hoe het perspectief van de ontwerper een vruchtbare verbinding oplevert tussen onderzoek en beroepspraktijk.

De auteurs zijn allen betrokken bij de opleiding Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente.

Het boek is bestemd voor docenten en studenten in de communicatiewetenschap en voor onderzoekers en professionals in het communicatieveld.


Uit de inhoud

Deel I
Communicatiekundig ontwerpen: een kader
Probleemanalyse en vooronderzoek
Het ontwerpen van communicatiebeleid
Het ontwerpen van communicatiemiddelen
Mediaplanning
Formatieve evaluatie
Summatieve evaluatie

Deel II
Sociale psychologie en communicatiekundig ontwerpen
Cognitieve psychologie en communicatiekundig ontwerpen
Overheidsbeleid en communicatie
Tekstanalyse en communicatiekundig ontwerpen
Ethiek en communicatiekundig ontwerpen

Deel III
Het ontwerpen van videoprogramma’s
Het ontwerpproces van websites
Het ontwerpen van teksten
Het ontwerpen van een voorlichtingscampagne
Planning, ontwerp en evaluatie van risicocommunicatie''