Loading...

Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie

Mieke van Groenestijn

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Wetenschap & Natuur
  • ISBN: 9789023247630
BAO, SBO, SO
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:09 juni 2011
Aantal pagina's:288
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Mieke van Groenestijn
Tweede Auteur:Christien Janssen
Co Auteur:Mieke van Groenestijn
Co Auteur:Mieke van Groenestijn
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:170 mm
Product hoogte:13 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:13 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:602 g
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:170 mm
Product hoogte:13 mm
Product lengte:240 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:13 mm
Verpakking lengte:240 mm
Verpakkingsgewicht:602 g

Samenvatting

De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen. Het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) richt zich op het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het doel van rekenwiskunde-onderwijs is functionele gecijferdheid, afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties. Het protocol geeft aanwijzingen om dit doel langs een aantal stappen te bereiken, met name wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Het protocol is geschreven voor allen die zich direct of indirect met het rekenwiskunde-onderwijs bezig houden binnen de scholen en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders. Het protocol beoogt een leidraad te zijn voor: • het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs; • het zorgvuldig afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van kinderen; • het voorkomen van rekenwiskunde-problemen; • het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie; • het ontwikkelen van rekenbeleid; • het ontwikkelen van zorgbeleid. Belangrijk is dat er een doorgaande leerlijn rekenen richting voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs is. Ook het protocol ERWD zal die uitbreiding krijgen.