Het boek beschrijft het belang van een goede gespreksstructuur van een coachingsgesprek.
Het boek is in eerste instantie bedoeld voor onderwijscoaches.
Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen zij-instromers, startende leraren, leraren met een specifiek probleem en leraren met een opgelegd coachingstraject.
Schrijfster Martie Slooter behandeld de zeven fases (contact maken,stoom afblazen, hulpvraag formuleren, reflecteren, de essentie vaststellen, alternatieven bedenken en doelen stellen) binnen het coachings gesprek.
Door deze fases te onderscheiden brengt de coach structuur in het gesprek en kan hij doelgerichter werken. Elke fase wordt in dit boek uitgebreid besproken en met praktijkvoorbeelden ondersteund.
Hierdoor is het een praktisch handboek voor (onderwijs)coaches die hun effectiviteit willen vergroten en zich verder willen ontwikkelen. Het beschrijft hoe zij met behulp van een helder gespreksstructuur meer lijn kunnen brengen in het gesprek.
Ook de rol van de coach komt uitgebreid aan bod. Welk gedrag vertoont de coach? Wat denkt hij?
Wie wil hij zijn? En wat voelt hij?
“nou,daar zitten we dan!”
“Lastig hè!”
“Behoorlijk confronterend hè!”
“We zijn collega’s en nu zitten we in een andere hoedanigheid!”
“Tja..!”
Fascinerend vind ik het dat het heel gebruikelijk is dat leraren gecoacht worden door coaches uit hetzelfde werkveld. Zolang het om vaardigheden gaat is dat begrijpelijk. Maar zodra coaching naar een hoger niveau wordt getild lijkt me dit niet eenvoudig. Een voordeel zou kunnen zijn dat je weet volgens welke normen er gewerkt moet worden en welke cultuur er heerst. Ik vraag mij af hoe je objectief kunt blijven als coach wanneer jij je collega coacht? Je hebt immers te maken met dezelfde collega’s, leerlingen en schoolleiding etc. Oftewel (deels) met dezelfde kaders. Hoe kun je objectief naar de mensen in jouw organisatie kijken terwijl jij er zelf middenin zit?
Buiten dat is Het geheim van een goede coach zeker interessant om even in de keuken van een specifiek doelgroep (het onderwijs) te mogen kijken. Voor (startende) leerkrachten is het een zinvol en praktisch naslagwerk.
Gerry Schultinga, Coach en Trainer