Ico is de novelisatie van het gelijknamige Playstation 2 spel, die indertijd de nodige prijzen heeft gewonnen. Het spel is inmiddels ook al geremastered voor de Playstation 3.
In de inleiding geeft auteur Miyuki Miyabe al aan dat het niet gaat om een 1 op 1 novelisatie. Zij heeft vrijheid genomen om het verhaal vorm te geven en te veranderen. De evenementen in het boek zijn gebaseerd op het spel, maar toch anders. Het boek is geen walkthrough van het spel.
Miyuki Miyabe is in thuisland Japan een gerespecteerde auteur, die speciaal toestemming heeft gekregen van de makers van Ico, om het verhaal naar eigen inzicht te vertellen.
Het verhaal gaat over Ico, een dertienjarige jongen met een bijzondere lotsbestemming. Ico is namelijk geboren met twee hoorns op zijn hoofd. Volgens een eeuwenoude traditie is het zijn lotsbestemming om als offer te dienen voor het kasteel in de mist.
Wanneer de dag is aangebroken, wordt Ico naar het kasteel gebracht waar hij een mysterieus meisje opgesloten vindt. Verder zal ik het verhaal niet verklappen.
Diverse vragen komen bij de lezer op. Waarom vinden de offers plaats? Wie is het meisje? Wat is het kasteel in de mist?
Het boek is goed geschreven en het leest eenvoudig en snel weg. Terwijl het spel werd gekenmerkt door mooie visuele omgevingen, probeert de auteur het kasteel in woorden en in veel details uit te drukken. Het verhaal wordt nergens echt saai, maar is misschien wel een beetje voorspelbaar.
Op zichzelf staand is het verhaal niet sterk genoeg, er ontbreekt iets aan. Het boek is naar mijn mening vooral interessant voor diegene die het spel ook hebben gespeeld. Heb je het spel niet gespeeld, dan is het verhaal goed te doen, maar niet indrukwekkend.