Loading...

Crossmediale Journalistiek

Thomas van Aalten

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Mens & Maatschappij
  • ISBN: 9789047301493
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Aantal pagina's:128
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Thomas van Aalten
Tweede Auteur:Aalten, Thomas van
Tweede Auteur:Aalten, Thomas van
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:172 mm
Product hoogte:9 mm
Product lengte:243 mm
Studieboek:Nee
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:10 mm
Verpakking lengte:250 mm
Verpakkingsgewicht:270 g
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:172 mm
Product hoogte:9 mm
Product lengte:243 mm
Studieboek:Nee
Verpakking breedte:170 mm
Verpakking hoogte:10 mm
Verpakking lengte:250 mm
Verpakkingsgewicht:270 g

Samenvatting

Het zijn barre tijden voor de kwaliteitsjournalistiek. (Dag)bladen zien hun lezersaantallen slinken en verliezen de strijd om het laatste nieuws; actualiteitenprogramma's op televisie worden weggesaneerd. Tot overmaat van ramp zijn de lezers en kijkers steeds ouder; wie neemt er nog een abonnement op de krant, als alles op internet staat? Of zijn het juist gouden tijden voor de kwaliteitsjournalistiek? Thomas van Aalten kiest voor de laatste optie. Hij laat in dit handboek zien waar de kansen liggen: in de crossmediale journalistiek. Daarvoor kunnen diverse kanalen (van 'tablets' tot iPhones en blogs) worden ingezet voor tekst, audio, video en foto, mits de eigenzinnigheid en kwaliteitseis van de journalist altijd de boventoon voeren. En dat is - op uitzonderingen na - nog niet het geval. Crossmediale journalistiek vereist een andere attitude.

Van Aalten toont een vernieuwde hiërarchie en organisatie van de journalistiek, legt uit waarom goede journalistieke producten nooit 'af' zijn, behandelt andere verdienmodellen dan betalen-per-woord of subsidie. Hij laat zien dat crossmediale journalistiek meer verdieping geeft dan de paar papieren katernen of uniform gemonteerde reportages.