Loading...

Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Trix van Lieshout

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789031362837
prakt.hb, prof. opvoeders, begeleiders, leerkrachten
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:16 juni 2009
Aantal pagina's:427
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Trix van Lieshout
Tweede Auteur:Ron van Deth
Tweede Auteur:Ron van Deth
Overige kenmerken
Editie:2
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:168 mm
Product hoogte:26 mm
Product lengte:241 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:168 mm
Verpakking hoogte:26 mm
Verpakking lengte:241 mm
Verpakkingsgewicht:749 g
Overige kenmerken
Editie:2
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:168 mm
Product hoogte:26 mm
Product lengte:241 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:168 mm
Verpakking hoogte:26 mm
Verpakking lengte:241 mm
Verpakkingsgewicht:749 g

Samenvatting

Pedagogische adviezen voor speciale kinderen gaat over speciale, bijzondere, maar complexe kinderen en jongeren, die hun opvoeders soms voor grote problemen kunnen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern van die aanpak is gelegen in de bereidheid van de beroepsopvoeder om Γ‘chter het probleemgedrag te willen kijken en reeds bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Hierdoor past dit boek in de trend van de tegenwoordige hulpverlening om vooral oplossingsgericht en niet zozeer probleemgericht te handelen. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief in problematische opvoedingssituaties. Door zijn eenduidige opbouw is het boek zowel een praktisch handboek als een naslagwerk. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de elf hoofdstukken van deel II staat steeds beschreven: hoe ziet het probleem eruit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke behandelingsvormen, wat is de prognose, wat de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep en wat zijn dan mogelijke handelingssuggesties. In deze geheel herziene uitgave van het boek Pedagogische adviezen voor speciale kinderen is in vergelijking met de eerdere uitgave een aantal nieuwe onderwerpen opgenomen: hechtingsstoornissen, aandachtstekortstoornis zonder hyperactiviteit (ADD) en de meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis als subtype binnen het autistisch spectrum (McDD). Daarnaast is rond de andere problemen de informatie geactualiseerd. Zo is er meer aandacht voor de resultaten uit de hersenwetenschap en meer nadruk op behandelwijzen als cognitieve gedragstherapie, neurofeedback en mindfulness.