Allereerst is dit een prachtig kwalitatief boek: het boek heeft prachtige dik uitgesneden bladen, is makkelijk te lezen en kan handig zijn om vele onderwerpen te verwerken voor een scriptie.
Echter heeft het wel een aantal nadelen. Toen ik het voor het eerst las dacht ik dat het door een onderwijspedagoog, met een bijpassende BA titel was geschreven, omdat ik van mening ben dat het beter zou zijn als de onderzoeken waarna verwezen wordt, in de lopende tekst zouden worden behandeld. Dat is helaas niet het geval. De bronvermelding wordt in ieder boek wel weergegeven, maar ik vind dat de APA beter had kunnen worden vermeld, evenals de onderzoeken die naar voren worden gehaald.
Wat ik verder nog een belangrijk uitgangspunt vind, is dat de bronnen die worden vermeld te gedateerd zijn. Er wordt vaak verwezen naar Gardner (1993), echter heeft er een revisie voor dit boek plaatsgevonden in 2000 en 2009, dat is met deze bronverwijzing niet meer correct, (beide boeken zijn doorgespit en zijn vergeleken ((Gardner, 1993 en Gardner, 1999)).
Dat is jammer, want zo is het boek dus niet helemaal up to date. Verder heb ik ook nog een aantal spelfouten ontdekt. Dat verbaasde mij, want de ene helft van het boek is geschreven door dr. Kagan en een andere Kagan. Daarentegen, heb ik alleen de vertaalde versie, dus bij de redactie van Bazalt zouden deze slordigheden ook kunnen zijn verwerkt.
Al met al goed boek, maar om de juiste bronnen van onderzoeken te vermelden in je scriptie kan er zeker betere informatie op het internet worden gevonden (waarbij de bronverwijzingen in dit boek wel weer van pas komen).
Tenslotte ben ik van mening dat ik het niet altijd wetenschappelijk vond beschreven, het is vooral praktisch toepasbaar voor het onderwijs (wat ook voor vele doeleinden bruikbaar is).