Loading...

Identiteitsontwikkeling En Leerlingbegeleiding

Jos van der Wal

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Persoonlijke ontwikkeling & Mindfulness
  • ISBN: 9789046900161
Een Praktijkgericht Boek
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:07 augustus 2006
Aantal pagina's:362
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Nee
Betrokkenen
Hoofdauteur:Jos van der Wal
Tweede Auteur:J. de Wilde
Co Auteur:Jacob de Wilde
Co Auteur:Jacob de Wilde
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:171 mm
Product hoogte:23 mm
Product lengte:241 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:171 mm
Verpakking hoogte:23 mm
Verpakking lengte:241 mm
Verpakkingsgewicht:687 g
Overige kenmerken
Editie:1
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:171 mm
Product hoogte:23 mm
Product lengte:241 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:171 mm
Verpakking hoogte:23 mm
Verpakking lengte:241 mm
Verpakkingsgewicht:687 g

Samenvatting

Jongeren van twaalf tot tweeëntwintig zijn druk bezig een eigen identiteit te ontwikkelen. Dit proces speelt zich af rondom vragen als 'wie ben ik?', 'wat kan ik?' en 'wat wil ik?', en gaat gepaard met opwinding en onzekerheid, grenzen zoeken, leren kiezen en omgaan met verantwoordelijkheid. Voor leraren die deze jongeren begeleiden is het belangrijk inzicht te hebben in hoe identiteit gestalte krijgt.

In Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding wordt een psychologisch kader geschetst dat houvast biedt bij het ontwikkelen van een visie op leerlingbegeleiding. Daarbij besteden de auteurs aandacht aan de rol van lichamelijke en seksuele veranderingen, maar ook aan veranderingen op het gebied van denken en leren die de identiteitsvorming beïnvloeden. De lezer wordt duidelijk door de theorie heen geleid aan de hand van overzichtsschema's en leerdoelen per hoofdstuk.
Ook de praktische vaardigheden die nodig zijn bij het begeleiden van leerlingen komen ook aan de orde, zoals verschilende soorten gesprekken voeren, het signaleren en diagnostiseren van probleemgedrag, en het opstellen van handelingsplannen. Bovendien kan de lezer direct aan de slag met de vele toetsvragen, opdrachten en stageopdrachten. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding wordt steeds vanuit een intercultureel perspectief benaderd.

De auteurs werken of werkten aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.