Loading...

Een gesloten boek

Peter Vermeulen

  • Bindwijze: Paperback
  • Taal: nl
  • Categorie: Onderwijs & Didactiek
  • ISBN: 9789033459092
autisme en emoties
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Paperback
Oorspronkelijke releasedatum:15 juli 2005
Aantal pagina's:185
Kaarten inbegrepen:Nee
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Peter Vermeulen
Hoofdillustrator:L. vander Beeken
Tweede Illustrator:L. vander Beeken
Tweede Illustrator:L. vander Beeken
Overige kenmerken
Editie:2
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:151 mm
Product hoogte:18 mm
Product lengte:210 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:151 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:210 mm
Verpakkingsgewicht:302 g
Overige kenmerken
Editie:2
Extra groot lettertype:Nee
Product breedte:151 mm
Product hoogte:18 mm
Product lengte:210 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:151 mm
Verpakking hoogte:18 mm
Verpakking lengte:210 mm
Verpakkingsgewicht:302 g

Samenvatting

De kennis over de (neuro)psychologie van autisme is de laatste jaren spectaculair gegroeid. We beginnen stilaan zicht te krijgen op de binnenkant van autisme. In deze herziene uitgave van Een gesloten boek verkennen we een domein van de autistische psychologie dat, ondanks een stijgende belangstelling in wetenschappelijk onderzoek, in de praktijk nog te weinig aandacht krijgt, namelijk de emoties. We zullen daarbij proberen een antwoord te bieden op onder meer de volgende vragen: Hoe zit dat met emoties en autisme? Hoe ervaren mensen met autisme hun emoties en hoe uiten ze hun gevoelens? Zijn mensen met autisme overgevoelig of net ondergevoelig? Waarom is omgaan met de gevoelens van anderen zo moeilijk voor mensen met autisme? Zijn ze blind voor de gevoelens van anderen of veeleer egocentrisch, of zelfs apathisch en psychopathisch? Is autisme synoniem aan een laag EQ of een tekort aan empathie? Wat is het verband tussen emotionele intelligentie en het autistisch denken?Deze herziene uitgave bevat naast een update van de oorspronkelijke hoofdstukken ook enkele nieuwe themaΒ’s zoals emotionele intelligentie, intimiteit en emotionele waarneming. We introduceren als tegenhanger voor het bekende begrip theory of mind de term intuition of mind om de moeilijkheden te beschrijven van begaafde mensen met autisme in het emotioneel contact met anderen. Ook nieuw is een hoofdstuk over de rol van psycho-educatie in het leren omgaan met gevoelens, met daarin bijzondere aandacht voor een laag zelfbeeld, depressie en onlogische angsten bij mensen met autisme.